Wat te doen tegen stress

6 leuke en praktische tips om te leren ontspannen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Wat te doen tegen stress is vraag waar veel mensen graag een antwoord op willen hebben. Want we zijn tegenwoordig allemaal druk bezig en wanneer geen stapje terug doet raak je uiteindelijk uitgeput en opgebrand. En daar wordt natuurlijk niemand vrolijk van.

Om stress de baas te zijn kan je kiezen om te kleuren, een rustmoment inlassen of je spieren te ontspannen. Maar ook lachen, muziek luisteren, lezen en rustig via je buik ademhalen zorgen ervoor dat de aanmaak van de stresshormonen verminderd worden. Met als resultaat dat je minder gestrest bent.

Door middel van dit artikel wil ik graag met jou 6 eenvoudige manieren delen om stress te verminderen.

1. Kleuren of schilderen

Als je denkt dat kleuren of schilderen alleen iets voor kinderen is, dan heb je het mis. Want deze tips tegen stress werken juist voor volwassenen rustgevend.

In het dagelijks leven word je namelijk door veel verschillende dingen afgeleid. Door te kleuren of te schilderen gaat je aandacht volledig uit naar het gene waar jij op dat moment mee bezig bent. Zo maak je je hoofd leeg en ben je tegelijkertijd ook nog eens creatief bezig.

Wil je ook kleuren om je stress te verminderen? Dan raad ik de populaire Mandala tekeningen van harte aan.

2. Neem rust wanneer nodig is

Doorgaan met taken zonder een enige moment van rust vinden we tegenwoordig heel normaal. Hoe dat precies komt zijn de meningen over verdeeld. Maar het is wel gezonder voor je als je tijdens je bezigheden een moment rust neemt.

De rust zorgt er namelijk voor dat je de spanningen die je op dat moment hebt afbouwt en dat je weer energie opdoet.

Daarnaast zorgt het ook dat je naar je rustpauze weer een stuk productiever en gemotiveerder bent. Dus zorg er daarom ook voor dat je naar welke (werk)klus een paar minuten pauze neemt zodat je eventjes tot rust komt.

3. Wat te doen tegen stress: Ontspan je spieren

Niet alleen moment rust nemen is goede tip om stress te verminderen. Maar ook het ontspannen van je spieren is een belangrijke. Want wanneer je last heb van gespannen spieren zorgt dat ervoor dat je niet meer lekker kunt werken. Zo heb je vaak last van hoofdpijn, en geven je nek inclusief je schouderspieren geen fijn gevoel.

Daarom is het belangrijk dat je om de zoveel uren ongeveer 15 minuten lang je spieren te ontspannen. Dit kun je het beste doen op een plek waar je kan liggen. Sluit vervolgens je ogen en span 1 voor 1 je spieren aan en laat ze vervolgens weer los.

4. Lachen is gezond

Voel je jezelf gestrest? En wil je wat tegen stress doen? Probeer dan meer te lachen! Want wanneer je lacht gebeurt er veel in je lichaam. Zo wordt er onder andere endorfine aangemaakt wat ervoor zorgt dat de aanmaak van stresshormonen verminderd word.

En het leuke is dat dit al gebeurd na 90 seconden glimlachen.

Daarnaast heeft lachen ook nog een aantal andere gezondheidsvoordelen. Zo is lachen niet alleen goed voor je hart, je bloeddruk en huid. Maar je verbetert ook je spijsvertering en je weerstand ermee. En wanneer je zelfs voluit lacht verbeter je zelfs je ademhaling en neem je meer zuurstof op dan normaal.

5. Luister naar je favoriete muziek of lees een boek

Ik heb het al eens aangehaald in een aantal andere artikelen. Muziek luisteren en een boek lezen zijn goede tips om stress te verminderen. Muziek zorgt er namelijk voor dat je gedachten worden afgeleid en daardoor wordt de productie van de stresshormonen zoals cortisol en adrenaline worden verminderd.

Maar niet alleen naar je favorieten muziek luisteren werkt ontspannend. Maar ook een goed boek of een krant lezen is een goede tip. Uit een Brits onderzoek uit 2009 van David Lewis blijkt dat door lezen de hoeveelheid stress met zo’n 68% kan verminderen. En dat zelfs al 6 minuten lezen al een ontspannende werking heeft.

6. Ademhaling

Misschien heb je het zelf wel eens gemerkt wanneer je gestrest bent. Je ademhaling is hoger is namelijk hoger en sneller dan normaal. Een andere goede ontspanningsoefening tegen stress is dat je bewust moet worden van je ademhaling. Dit kan je bijvoorbeeld doen door te ademen via je buik.

Je lichaam krijgt op deze manier van ademhaling niet alleen meer zuurstof. Maar het geeft je hersenen ook een seintje dat er niets ernstigs aan de hand is, waardoor je kalmeert en de rust in je lichaam terugkeert.

Adem daarom eerst 5 tellen in via je buik. Adem vervolgens 5 tellen lang rustig uit en herhaal dit ongeveer 3 minuten lang.

Tot Slot: Wat te doen tegen stress

Door dit artikel te lezen heb je hopelijk een antwoord gekregen op de vraag “Wat te doen tegen stress”. Het zijn handige en praktische tips die je eigenlijk overal kan toepassen, waardoor je steeds gemakkelijker je eigen kan ontspannen. Ben je op zoek naar meer tips? Kijk dan even rond op de website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.