Wat te eten bij een ijzertekort?

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Wanneer er sprake is van een tekort aan ijzer is het belangrijk dat je dit tekort zo snel mogelijk aanvult met de juiste voeding.

Maar wat moet je eten bij een ijzertekort? Bij een ijzertekort is het advies om gezond en gevarieerd te eten. Eet daarom dan regelmatig (rund)vlees, verse vis, vleesvervangers, eigeel, brood, volkorenproducten, peulvruchten, noten of donkergroene groentes zoals spinazie en andijvie. Let er wel op dat je de maaltijden niet combineert met zuivelproducten, koffie of thee. Deze belemmeren namelijk de ijzeropname door je lichaam. 

In dit artikel vertel ik je meer over hoeveel ijzer in bepaalde voedingsmiddelen zit, vertel ik je meer over ijzer in combinatie met vitamine C en vertel ik je meer over wanneer gezond en gevarieerd eten niet genoeg is.

Hoeveel ijzer per portie?

In de volgende tabel zie je een aantal voedingsmiddelen waarbij is aangegeven hoeveel milligram ijzer er in een portie zit.

1,2 mg1,2 mg1,2 mg

IJzer per portie Totaal ijzer
stukje (70gram) runderlap 1,9 mg
plak tahoe (bereid, 75 gram) 1,7 mg
handje ongezouten cashewnoten (25 gram) 1,7 mg
gekookt ei (50 gram)
grote lepel kidneybonen (60 gram)
grote lepel gekookte spinazie (50 gram)
zoute haring (75 gram) 1,1 mg
grote lepel gekookte volkorenpasta (60 gram) 1,0 mg
snee volkorenbrood (35 gram) 0,7 mg
stukje kipfilet (bereid, 70 gram) 0,5 mg
grote lepel gekookte boerenkool (50 gram) 0,5 mg

Vitamine C en ijzer

vitamine C

Om ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende ijzer tot zich neemt is het aan raden dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt. Vitamine C verhoogt namelijk de ijzeropname en als je dat bij elke maaltijd binnenkrijgt neemt je lichaam het mineraal dus gemakkelijker op.

Krijg je niet genoeg vitamine C binnen dan zal je lichaam heel weinig ijzer opnemen. Het gene wat overblijft zal door je lichaam als afval worden gezien en je lichaam verlaten.

Probeer dus dan ook iedere dag tijdens je maaltijd een sinaasappel, een peer, druiven of een kiwi te eten. Wil je meer informatie in welke voedingsmiddelen vitamine C zit? Lees dan mijn artikel “waar zit vitamine C in”.

IJzer en supplementen

Normaal gesproken is gezonde en gevarieerde voeding voor de meeste mensen genoeg om een ijzertekort aan te vullen.

Maar wanneer dat nog niet genoeg is of er sprake van een chronische ziekte dan bieden supplementen in de meeste gevallen een uitkomst.

IJzertabletten zorgen voor een extra toevoeging in het lichaam, waardoor je jezelf weer snel beter voelt. Een nadeel van ijzer supplementen is wel dat het een grotere belasting is voor je maag.

Daarom is het ook het advies om eerst met de dokter contact op te nemen voordat je supplementen gebruikt.

Injecties en infuus

Is een supplement te zwaar voor je maag, dan kan je dokter ervoor kiezen om ijzer toe te dienen via een injectie. In dat geval zal je dokter met enige regelmaat je bloed op ijzer controleren, zodat de hoeveelheid ijzer in je lichaam op pijl gehouden wordt.

De injectie wordt in veel gevallen gegeven in je bilspier en zal in de meeste gevallen na een aantal al een positief effect hebben.

Wanneer er sprake is van een ernstig ijzertekort wordt er vaak een stapje verder gegaan om verdere verzwakking van je lichaam te voorkomen. In dit geval wordt er een ijzerinfuus aangebracht, waardoor het ijzer onmiddellijk in het bloed wordt opgenomen en daardoor de persoon zich snel beter voelt.

Tot slot: Wat te eten bij een ijzertekort?

Door dit artikel heb je informatie gekregen over wat je moet eten bij een ijzertekort, hoe je lichaam beter het mineraal opneemt en wat er gebeurd als gezonde en gevarieerde voeding niet genoeg is.

Maar het voorkomen van een ijzertekort is natuurlijk beter dan genezen. Zorg daarom dat je een gevarieerd en gezond voedingspatroon hebt zodat je een tekort aan ijzer geen kans geeft.

afslank receptenbijbel

Wil je weten wat je moet eten bij een ijzertekort maar vind je het lastig om goede gerechten te vinden? Dan raad ik het Afslank Receptenbijbel van harte aan. Ook uitermate geschikt voor vegetariërs en veganisten. Klik op de knop hieronder voor meer informatie!

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.