Ga naar de inhoud
Wat zijn niet essentiele aminozuren?

Wat zijn niet essentiële aminozuren?

Wat zijn niet essentiële aminozuren? Aminozuren staan bekend als de bouwsteentjes van eiwitten in je lichaam. Ze spelen dan ook een belangrijke rol in de manier waarop ons lichaam functioneert. Ze zijn zelfs nodig voor vitale processen zoals celopbouw en de aanmaak van hormonen. 

In ons lichaam worden er in totaal 20 aminozuren gevonden. Negen hiervan zijn essentiële aminozuren en de overige elf zijn niet-essentiële aminozuren. 

In dit artikel kom je dan ook meer te weten over de niet essentiële aminozuren, hoe ze heten enzovoort.

Powertip: ben je een actieve sporter en ben je op zoek naar aminozuren supplementen? Bekijk dan het beste aminozuren supplement van 2022 >>

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren maken ongeveer 20% van ons lichaam uit of ongeveer 50% van onze vaste lichaamsmassa. Ze zijn dan ook na water het grootste bestandsdeel in ons lichaam. Iemand die 50 kilo weegt bevat ongeveer 10 kg aminozuren. 

Aminozuren kun je het beste zien als organische verbindingen die zijn samengesteld uit koolstof, stikstof, waterstof en zuurstof. 

Binnen ons lichaam zijn ze dan ook  ontzettend belangrijk. Ze vervullen namelijk verschillende noodzakelijke functies waaronder de opbouw van eiwitten, hormonen en neurotransmitters. 

Ons lichaam heeft dan ook alle twintig verschillende aminozuren nodig. Negen ervan worden gezien als essentieel. Hierover kom je meer te weten in het artikel “wat zijn essentiële aminozuren”. De overige elf worden dan ook niet essentiële aminozuren genoemd.

Wat zijn niet essentiële aminozuren?

Dat ze de naam niet-essentiële aminozuren hebben betekent dus niet dat ze niet belangrijk voor je zijn. 

Niet essentiële aminozuren ondersteunen weefselgroei, herstel, immuunfunctie, vorming van rode bloedcellen en hormoonsynthese. je lichaam kan deze aminozuren zelf aanmaken als je lichaam voldoende eiwitbronnen met essentiële aminozuren binnenkrijgt. 

De elf niet essentiële aminozuren zijn: 

  • Arginine 
  • Glutamine
  • Tyrosine 
  • Cysteine, 
  • Glycine
  • Proline
  • Serine
  • Ornithine
  • Alanine,
  • Asparagine
  • Aspartaat

Normaal gesproken is je lichaam zelf in staat om deze aminozuren aan te maken. Maar wanneer je gestrest bent, ziek of niet genoeg eiwitten en koolhydraten binnenkrijgt kan het zo zijn dat je lichaam niet in staat is om genoeg van deze aminozuren aan te maken. 

Niet essentiële aminozuren supplementen

De niet-essentiële aminozuren worden dus door je lichaam aangemaakt wanneer je lichaam deze nodig heeft. Ook in onze dagelijkse voeding vind je deze terug, al is dit wel in mindere mate.

Toch kan het in bepaalde omstandigheden slim zijn om extra niet essentiële aminozuren binnen te krijgen. Bijvoorbeeld als het reserve in je lichaam bijna bereikt is.

Zo is bijvoorbeeld L-glutamine het meest voorkomende niet essentiële aminozuur in je lichaam. De synthese (het proces waarbij eiwitten gemaakt) bevindt is het meest in de de lever, spieren, hersenen in in het vetweefsel. 

In herstelperiodes bij grote fysieke inspanningen kan deze synthese onvoldoende zijn om in behoefte te voorzien (bron). 

In dat geval zou je kunnen overwegen om supplementen te gebruiken om op deze manier tekorten te voorkomen. Vanzelfsprekend is het advies om altijd eerst contact op te nemen met je huisarts.

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *