5 Snelle spiergroei supplementen en middelen

Jelle Damen

Opzoek naar spiergroei supplementen en middelen? Wanneer je veel in de sportschool te vinden bent, wil je natuurlijk wel het maximale uit je training halen. Een groot voordeel van een goede training is dat je je spiergroei maximaliseert en meer kracht krijgt.

Om je spiergroei te maximaliseren en om meer spierkracht te krijgen is het belangrijk dat je voldoet aan drie eisen. Eet meer calorieën dat je werkelijk verbrand, zorg dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt en dat je een goed trainingsprogramma hebt dat je spieren flink uitdaagt [1, 2, 3].

Hoewel het goed mogelijk is om aan deze eisen te voldoen zonder supplementen te nemen, kunnen bepaalde voedingssupplementen je helpen om (eerder) je doelen te bereiken.

In dit artikel ontdek je dan ook vijf voedingssupplementen die je helpen om meer spiergroei te krijgen op basis van wetenschappelijke onderbouwingen.

Ben je ook benieuwd naar deze spiergroei supplementen? Lees dan vooral snel verder.

1. Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof dat onder andere zorgt dat je spieren voldoende energie krijgen. Gebruik je het voedingssupplement dan kan het creatinegehalte van je spieren tot zo’n 40% hoger zijn dan het normale niveau [4, 5, 6].

Het supplement beïnvloedt dan ook je spiercellen en je trainingsprestaties waardoor spiergroei bevorderd en spierkracht verbeterd zodat je na een tijd een grotere toename van spiermassa krijgt [7 ,8 ,9].

Een ander voordeel van creatine supplementen is dat de inname ervan de afbraak van eiwitten in je spieren verminderd. Veel onderzoekers geven dan ook aan dat creatinesupplementen in combinatie met een goede training helpt om je spiermassa te vergroten [10, 11, 12]

Als je op zoek bent naar spiergroei supplementen die je helpen om meer spiermassa te krijgen overweeg dan de volgende creatine supplementen.

De Top 2 Creatine Supplementen

Creatine Body & FitCreatine Body & Gym
Creatine – Creapure
Body & Fit
Vanaf € 14,90 (500 gr)
Real Creatine Monohydrate
Body & Gym
Vanaf € 12,50 (500 gr)

2. Eiwitsupplementen

Zoals iedere sporter hoort te weten is het voldoende binnenkrijgen van eiwitten van noodzakelijk belang voor het krijgen van spiermassa. Je dient zelfs meer eiwitten binnen te krijgen dan je lichaam door natuurlijke processen kan afbreken [13].

Het is goed mogelijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen via je dagelijkse portie voedsel, maar het kan ook zijn dat je hiermee moeite hebt. In dat geval is het nemen van spiergroei supplementen zoals eiwitsupplementen aan te raden.

Er zijn veel verschillende eiwitsupplementen beschikbaar, maar de populairste is toch wel het bekende wei-eiwit vanwege zijn snelle opname en het gunstige aminozurenprofiel. Een alternatief is caseïne dat langzaam verteerd en vaak wordt geadviseerd om deze voor het slapen in te nemen.

Wel geven enkele studies aan dat het innemen van zeer grote hoeveelheden eiwitsupplement niet helpt om je spieren te vergroten als je al een eiwitrijk dieet volgt. Actieve personen die graag meer spiermassa willen hebben is 1,2 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht het beste [14, 15] .

Opzoek naar spiergroei supplementen die je helpen om meer spiermassa te krijgen? Bekijk dan de volgende eiwitsupplementen:

De Top 3 wei-supplementen

whey perfection specialsWhey Isolaat XPGold Standard 100% Whey
Whey Perfection Special
Body & Fit
Vanaf € 11,90 (280 gr)
Whey Isolaat XP
Body & Fit
Vanaf € 16,90 (750 gr)
Gold Standard 100% Whey
Body & Fit
Vanaf € 22,90 (908 gr)

3. Weightgainers

Weightgainers zijn supplementen die ervoor zorgen dat je op een makkelijke manier meer calorieën en eiwitten binnenkrijgt. Deze spiergroei middelen worden vaak gebruikt door mensen die moeite hebben om meer spieren te ontwikkelen.

Hoewel de calorie-inhoud van deze spiergroei supplementen varieert, is het niet vreemd dat sommige meer dan 1000 calorieën per portie bevatten. De calorieën komen in tegenstelling tot veel mensen denken niet uit eiwitten, maar uit koolhydraten. Vaak zitten er 75 tot 300 gram koolhydraten en 20 tot 60 gram eiwit per portie in deze calorierijke supplementen.

Enkele studies laten zien dat bij volwassenen die een langere tijd niet meer actief sporten dat de hoeveelheid calorieën de spieren aanzienlijk kunnen vergroten, mits je voldoende eiwitten binnen krijgt [16]. Bij volwassenen die wel actief sporten was het supplement juist niet zo effectief bij het vergroten van spiermassa [17].

Over het algemeen worden deze spiergroei supplementen dan ook aanbevolen als je moeite hebt om voldoende voedsel binnen te krijgen en als je het makkelijker vindt om een shake te drinken om aan te komen.

De Top 3 Weightgainers

Body en Fit Massive GainerMass Perfection Body & FitBody en Gym Warrior Mass Weight gainers
Massive Gainer
Body & Fit
Vanaf € 39,90 (4250 gr)
Mass Perfection
Body & Fit
Vanaf € 20,90 (2200 gr)
Warrior – Mass
Body & Gym
Vanaf € 22,90 (908 gr)

4. Beta-Alinine

Beta-alanine is een aminozuur dat vermoeidheid verminderd en juist je trainingsprestaties kan verbeteren. Daarnaast kan dit stofje helpen bij het vergroten van je spiermassa als je een goed trainingsprogramma volgt.

Een onderzoek laat zien dat gedurende twee maanden het innemen van 4 gram beta-alinine de lichaamsmassa van de testpersonen meer deed toenemen dan de personen die een placebo kregen [18].  Een ander onderzoek laat weer zien dat het toevoegen van dit stofje aan een intervaltrainingstraject van zes weken met een hoge intensiviteit de spiermassa met ongeveer een halve kilo deed toenemen [19].

Hoewel er meer onderzoek naar beta-alinine in combinatie met spiergroei nodig is, kan dit spiergroei middel je ondersteunen in combinatie met een goed trainingsprogramma.

De Top 3 Beta-Alinine supplementen

Beta Alanine Super tabsBeta-Alanine Pure Body en FitBeta Alanine Xplode Body en Gym
Beta Alanine Super tabs
Body & Fit
Vanaf € 9,90 (180 tabletten)
Beta Alanine Pure
Body & Fit
Vanaf € 9,90 (300 gr)
Beta Alanine Xplode
Body & Gym
Vanaf € 29,90 (420 gr)

5. BCAA’s

Branched-Chain Amino acids (BCAA) bestaan uit drie belangrijke aminozuren, namelijk: leucine, isoleucine en valine. Ze komen voor in de meeste eiwitrijk bronnen zoals die van dierlijke oorsprong waaronder vlees, gevogelte, eieren, zuivel en vis.

BCAA’s zijn belangrijk voor wanneer je spieren wilt kweken en vormen ongeveer 14% van de aminozuren in je spieren [19, 20].

Bijna ieder mens krijgt dagelijks BCAA’s binnen vanuit voedsel, maar het nemen van supplementen is ook erg populair. Een onderzoek heeft aangetoond dat BCAA’s de spieraanwinst kunnen verbeteren of spierverlies zelf kan verminderen [21, 22].

Een ander onderzoek laat weer zien dat BCAA’s mogelijk niet voor een grotere spierwinst zorgt bij personen die een trainingsprogramma volgen [23]. Het is dan ook waarschijnlijk dat BCAA’s alleen kunnen helpen als je niet voldoende hoogwaardige eiwitten binnenkrijgt.

Voor meer informatie over aminozuren bekijk het artikel: beste aminozuren supplementen >>

Tot slot: spiergroei supplementen

Supplementen kunnen je geen maximale spierwinst bieden wanneer een goed voedings- en trainingsschema ontbreken. Om snel gespierd te worden moet je voldoende calorieën en eiwitten eten evenals stevig trainen en voldoende slapen. Zijn deze stappen goed, dan zijn spiergroei supplementen aan te raden. Creatine en eiwitsupplementen zijn gezien de verschillende onderzoeken de meest effectieve keuze, maar de overige kunnen voor bepaalde mensen ook goed zijn.

Heb je nog geen goed voedingsschema of trainingsschema? En wil je wel serieus beginnen om spiermassa te krijgen? Dan raad ik je aan om eens te kijken naar het Spiermassa Protocol van de bekende Droog Trainen Academie.

Spiermassa Protocol

Het Spiermassa Protocol is een compleet pakket om eindelijk aan dat gespierd droomlichaam te werken. Door op de rode knop te klikken krijg je toegang tot alle info die je nodig hebt over de juiste training, voeding en de juiste lifestyle om je spieropbouw te maximaliseren.

Ja, ik wil ook toegang tot het Spiermassa Protocol!

Twijfel je of je bepaalde spiergroei supplementen mag gebruiken? Neem dan eerst contact op met je behandelde arts of sportdiëtist. Ze kunnen je precies vertellen wat je wel en niet kan nemen. Ook is het belangrijk dat je je houdt aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Snelle Spiergroei Supplementen
FitAddicted.nl - Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.