Ga naar de inhoud
Beste Creatine voor Vrouwen

Beste Creatine voor Vrouwen | Ontdek de Top 4 van 2022

Ben je ook op zoek naar de beste creatine voor vrouwen? Creatine is een stofje dat van nature in je spieren voorkomt. Creatine staat ook bekend dat het helpt bij het herstel na inspanning en dat het de kracht, vermogen en spiermassa verbeterd (1, 2). 

Ook laat onderzoek zien dat het nemen van creatine supplementen voordelen kan hebben voor vrouwen buiten de sportschool. Denk dan aan het verminderen van mentale vermoeidheid en het beheersen van depressies (3, 4). 

Net zoals voor mannen zijn ook bij vrouwen verschillende soorten creatine supplementen verkrijgbaar. Toch is creatine monohydraat de meest effectieve vorm.

Daarom ontdek je in dit artikel de top 4 beste creatine supplementen voor vrouwen op basis van monohydraat. 

Ben je man en ben je op zoek naar creatine speciaal voor mannen, lees dan eens het artikel beste creatine voor mannen. In dit artikel ontdek je namelijk de top 5 van 2022 en nog veel meer handige informatie.

Top 4 beste creatine voor vrouwen 2022

MerkSupplementVanaf prijs
Body & FitCreatine Creapure€ 31,99 (147 servings)
XXL NutritionCreatine Monohydrate€ 28,95 (100 servings)
BulkCreapure 100% Creatine Monohydrate€ 34,19 (100 servings)
Optimum Nutrition Creatine Caps€ 28,59 (200 capsules

Hoe is de lijst met beste creatine voor vrouwen samengesteld?

Om de lijst met de beste creatine voor vrouwen samen te stellen is er gekeken naar verschillende belangrijke punten.

Zo is er gekeken wat nu de echt de erkende bedrijven in de supplementenwereld, prijs van het supplement, de gebruikte ingrediënten, zijn er tientallen reviews doorgenomen en is er gekeken naar het type creatine dat er gebruikt is.

Hieronder staan dan ook de top 4 beste creatine supplementen speciaal voor vrouwen. 

1. Body & Fit – Creatine Creapure

Bekijk dit product bij:

bol.com
bodyandfit.com

Body & Fit is een gerenommeerd supplementenbedrijf dat bekend staat om het gebruik van kwaliteit ingrediënten. Creatine Creapure van Body & Fit is gemaakt van alleen monohydraat en bevat per portie 3 gram creatine. 

Het poeder mengt zich goed met een eiwitshake of water. Omdat er geen smaakstoffen aan het creatine supplement is toegevoegd heeft het een neutrale smaak.

Benieuwd wat andere Creatine Creapure gebruikers zeggen?

Lees dan maar eens de ruim 170 reviews van andere >>

Creatine Creapure van Body & Fit is verkrijgbaar in twee verschillende hoeveelheden, namelijk 500 gram (147 servings) en 1 kilo  (294 servings).

2. XXL Nutrition – Creatine Monohydrate

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

De nummer twee in de lijst is Creatine Monohydrate van het merk XXL Nutrition. Dit supplement is gemaakt van microfijne creatine (monohydrate).

Per portie van 5 gram bevat het supplement 5 gram creatine. Bovendien is het supplement vet, koolhydraat en suikervrij. Doordat het bestaat uit een microfijne vorm kun je de creatine heel eenvoudig mengen met water of bijvoorbeeld een vruchtensap.

Meer weten wat andere XXL Nutrition gebruikers vinden van dit supplement?

Bekijk dan maar eens de positieve reviews van andere >>

Creatine Monohydrate is alleen verkrijgbaar in een kleine emmer van 500 gram. Deze hoeveelheid is goed voor 100 servings. 

3. Bulk – Creapure 100% creatine monohydraat

Bekijk dit product bij:

bulk.com

Een ander goed merk is Bulk. Bulk maakt diverse soorten sportsupplementen waaronder Creatine Creapure. Ook dit supplement is gemaakt van het zuiverste creatine monohydraat. 

Per portie bevat het creatine supplement van Bulk vijf gram creatine. Omdat het gemicroniseerd is, is de poeder heel makkelijk te mengen met water of een andere gewenste drank zodat het goed opgenomen kan worden door je lichaam.

Bovendien is Creatine Creapure van Bulk als een van de weinige supplementen geschikt voor vegetariërs en veganisten. Daarnaast is het supplement ook nog eens glutenvrij, melkvrij en soja vrij. Ideaal voor mensen met allergieën of coeliakie.

Creatine Creapure van Bulk is verkrijgbaar in drie verschillende hoeveelheden. Zo heb je de keuze uit een 100 gram verpakking, ideaal voor als je het product wilt uitproberen. Andere hoeveelheden waaruit je kunt kiezen zijn 500 en 1 kg zakken. 

4. Optimum Nutrition – Creatine Caps

Mocht je poeders niks vinden, dan zou je altijd eens kunnen naar capsules met creatine. Optimum Nutrition heeft namelijk ook creatine monohydrate in capsule vorm te koop.

Per capsule bevat het 2.5 gram creatine monohydraat en geen andere toevoegingen. De capsules worden snel door je lichaam afgebroken waardoor de micronized creatine snel door je lichaam wordt opgenomen.

Benieuwd wat andere gebruikers zeggen van Creatine Caps?

Hier ontdek je diverse reviews >>

Capsules zijn vooral handig als je veel onderweg bent. Bovendien heb je ook niets meer te maken met smaken of een eventuele nasmaak, deze zijn namelijk niet aanwezig. 

Dit is wat je moet weten over creatine

Nu je weet wat de beste creatine supplementen voor vrouwen zijn is het nu tijd geworden om je meer te vertellen over creatine zelf. Zo kom je hieronder meer te weten hoeveel creatine je het beste kunt innemen, waarmee en op welk tijdstip je creatine het beste kunt innemen. 

Hoeveel creatine neem je in?

Wanneer je met creatine supplementen wilt gaan starten wordt er aanbevolen om in het begin eerst grotere doses te nemen. Dit wordt ook wel de oplaadfase genoemd.

Er is aangetoond dat het innemen van zo’n 20 gram creatine per dag en dit voor vijf tot zeven dagen lang tijdens de oplaadfase helpt om je creatine voorraden in je spieren te vergroten (2, 5). 

Ben je klaar met de oplaadfase dan wordt er een dagelijkse dosis aanbevolen van drie tot vijf gram per dag om de voorraden op peil te houden. 

In het artikel “hoelang creatine gebruiken” kom je alles te weten over hoelang je het supplement achter elkaar mag gebruiken.

Op welk tijdstip neem je creatine het beste in?

Op veel websites lees je dat je creatine het beste kunt innemen na de training omdat men denkt dat de verhoogde bloedstroom na de training de snelheid kan verhogen waarmee creatine aan de spieren wordt afgegeven. 

Bovendien hebben enkele studies aangetoond dat de vetvrije spiermassa toeneemt wanneer creatine na de training wordt ingenomen. Toch is het onderzoek naar het beste tijdstip om creatine in te nemen te beperkt. 

Wat wel men zeker weet is dat je creatine het beste net voor of na je training in te nemen wanneer je net begint in de oplaadfase. Ben je in de onderhoudsfase dan maakt het tijdstip niet echt meer uit. 

Waarmee neem je creatine in?

De meeste creatine supplementen voor vrouwen die je in de lijst hierboven hebben kunnen zijn poeders. Deze kun je het beste innemen met water, vruchtensap of met een andere drank naar keuze. 

Zit je in de onderhoudsfase dan zou je nog kunnen overwegen om in de ochtend de poeder te mixen met je ontbijt zoals yoghurt of muesli om wat te noemen. Je kunt er ook voor kiezen om creatine te mixen met je eiwitshake. 

Hoe kies je voor jou het beste creatine supplement?

Wanneer je voor jou het beste creatine voor vrouwen wilt kopen is het belangrijk dat je kiest voor een product dat bestaat uit hoogwaardige ingrediënten. 

Kies zoals gezegd voor creatine supplementen die creatine monohydraat bevatten in plaats van de mindere effectieve vormen zoals ethylester of HCL. 

Naast het soort creatine zijn ook je doelstellingen belangrijk. Er zijn namelijk ook creatine supplementen verkrijgbaar die verrijkt zijn met beta-alanine, vitamine D of HMB.

Een ander punt waar je goed over na moet denken is of je creatine in poedervorm wilt gebruiken of in capsules. Het voordeel van capsules is dat ze eenvoudiger zijn om in te nemen.

Tot slot

Creatine supplementen kunnen helpen bij het verbeteren van kracht, trainingprestaties en bieden zelfs buiten de sportschool diverse gezondheidsvoordelen. Houdt er wel rekening mee dat er verschillende creatine supplementen te koop zijn met verschillende ingrediënten. 

Het is daarom belangrijk dat je kiest voor creatine supplementen die zijn gemaakt zijn hoogwaardige ingrediënten. Mocht je nu twijfelen of je een creatine supplement mag gebruiken, neem dan altijd contact op met je huisarts.

Vond je het artikel beste creatine voor vrouwen ook handig? Deel het artikel dan op je social media kanalen. Hierdoor kunnen andere vrouwen het artikel ook lezen. 

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op diverse veelgestelde vragen over creatine voor vrouwen.

Welke creatine is het beste voor vrouwen?

Er zijn diverse vormen van creatine op de markt vinden zoals creatine ethyl ester en creatine HCL. Ze zijn over het algemeen duurder, maar bieden geen meerwaarde ten opzichte van creatine. Bovendien is creatine monohydraat het meeste onderzocht en uit deze onderzoeken is gebleken dat creatine monohydraat het beste is.

Is creatine ook goed voor vrouwen?

Creatine blijkt bij vrouwen net zoals bij mannen te helpen bij spieropbouw en het op peil houden van het energieniveau. Het laatste is vooral handig als je veel sport. Ook is het aangetoond dat creatine supplementen bij vrouwen het cognitie en de stemming kunnen verbeteren.

Heeft creatine invloed op de hormonen van vrouwen?

Uit een recentelijke studie blijkt dat het innemen van creatine gunstig was voor vrouwen. Vooral als het gaat om oestrogeen. Door het gebruik van creatine vonden de proefpersonen dat hun stemming was verbeterd zonder de hormonen te verstoren. Echter, zijn verdere studies nodig om hier een duidelijk antwoord op te krijgen.

Word je als vrouw zwaarder dankzij creatine?

Gewichtstoename is een vaak gemelde bijwerkingen. Wel blijkt uit een studie dat dit vooral dit geregeld bij mannen voorkomt. Uit een andere recente studie blijkt dat het nemen van creatine supplementen er niet voor zorgt dat de vetmassa toeneemt en het niet altijd leidt tot het vasthouden van water.

Referenties:

1. Analysis of the efficacy, safety, and regulatory status of novel forms of creatine – Ralf Jäger, Martin Purpura, Andrew Shao, Toshitada Inoue, Richard B Kreider
2. International Society of Sports Nutrition position stand: safety and efficacy of creatine supplementation in exercise, sport, and medicine – Richard B Kreider, Douglas S Kalman, Jose Antonio, Tim N Ziegenfuss, Robert Wildman, Rick Collins, Darren G Candow, Susan M Kleiner, Anthony L Almada, Hector L Lopez
3. Creatine Supplementation in Women’s Health: A Lifespan Perspective – Abbie E Smith-Ryan, Hannah E Cabre, Joan M Eckerson, Darren G Candow
4. Creatine for the Treatment of Depression – Brent M. Kious, Douglas G. Kondo, and Perry F. Renshaw
5. Timing, optimal dose and intake duration of dietary supplements with evidence-based use in sports nutrition – Alireza Naderi, Erick P. de Oliveira, Tim N. Ziegenfuss, and Mark E.T. Willems

Bekijk dit product bij:

bol.com
bodyandfit.com

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *