Ga naar de inhoud

Seizoensopruiming Bij Bol! Wees Er Snel Bij Want: OP = OP

Bekijk de Acties
ochtend workout

Ochtend Workout voor thuis incl. Schema

Dat voldoende lichaamsbeweging essentieel is voor een goede gezondheid weten we ondertussen allemaal wel. Maar wat als je geen tijd hebt om naar een sportschool te gaan? Dan is een ochtend workout voor thuis ideaal! Want door de dag te beginnen met beweging voel je de hele dag lekker energiek en heb je een goed humeur.

In dit artikel ontdek je de positieve voordelen van een ochtend workout en lees je welke oefeningen je het beste kunt doen en hoeveel keer.

Power tip: Wil je graag thuis sporten? Bekijk dan ook eens de beste fitness oefeningen voor thuis. Je vindt hier 10 verschillende oefeningen die je met of zonder gewicht kunt uitvoeren.

Ochtend workout voordelen

Ochtend Workout voor thuis

Onderzoek heeft aangetoond dat in de ochtend sporten verschillende gezondheidsvoordelen heeft. Zo komt tijdens het bewegen het geluksstofje endorfine vrij, waardoor jij de gehele dag een goed humeur hebt (bron).

Ook zorgt een goede ochtend workout ervoor dat je alerter bent dan normaal. Dit komt doordat je tijdens het bewegen je bloedsomloop stimuleert. Er komt dan meer zuurstofrijk bloed in je hersenen. Daardoor kun je beter focussen en concentreren op je dagelijkse bezigheden.

Door te bewegen in de ochtend verbeter je ook je immuunsysteem. Tijdens de oefeningen komen verschillende hormonen en stofjes vrij in je lichaam die ervoor zorgen dat je immuunsysteem gestimuleerd wordt.

Ochtend workout oefeningen voor thuis incl. schema

Om je op weg te helpen vind je hieronder een vijftal oefeningen. De oefeningen nemen niet veel tijd in beslag en zijn ook nog eens allemaal leuk om te doen. Weet je niet hoe je een oefening moet uitvoeren? Bekijk dan eens de bijhorende video’s voor meer informatie.

1: 20 squats

Squats is een oefening waarmee je meerdere beenspieren tegelijk traint. Het wordt dan ook gezien als 1 van de meest effectieve oefeningen voor een goede ochtend workout. Bovendien train je ook nog eens je core spieren. Je stabiliseert en versterkt je torso waardoor je houding een stuk verbeterd wordt.

Een ander voordeel van deze oefening is dat je blessures ermee kan voorkomen. Je ontwikkelt namelijk betere hulpverbindingen en meer flexibiliteit in je enkels en heupen. Hierdoor wordt de kans dat je valt dan ook kleiner.

2: 10 Push-ups

Niet iedereen is fan van push-ups, maar het is een zeer effectieve manier om je conditie te verbeteren. Je traint namelijk niet alleen je borstspieren, maar ook je schouders, triceps en je core spieren.

Push-ups kun je op verschillende manieren uitvoeren zodat je meer nadruk legt op de verschillende spiergroepen. Plaats bijvoorbeeld je handen dicht bij elkaar zodat je meer nadruk op je triceps legt.

Toch is het grote voordeel van push-ups dat je dankzij deze oefening je lichaamshouding kan verbeteren. Dit komt doordat je tijdens het uitvoeren van de oefening de spieren meepakt die je roep stabiliseren en overeind houden. Het resultaat is dan ook dat je rechter staat en een betere basis hebt om de andere fitness oefeningen voor thuis uit te voeren.

Heb je moeite met push-ups? Versterk dan eerst je triceps. In het artikel triceps oefeningen voor thuis vind je vier oefeningen die je helpen om thuis je triceps te versterken.

3. Wall Sit 30 Seconden

De wall sit, ook wel het muurzitten genoemd is erg effectieve oefening voor het versterken van je bovenbenen. De oefening lijkt makkelijk, maar je bovenbenen gaan er serieus van branden.

En het leuke van deze oefening is, is dat je de oefening overal kunt uitvoeren. Het enige wat je nodig hebt is een muur of iets anders waar je met je rug tegenaan kunt leunen.

De wall sit is zo effectief omdat het behalve je bovenbenen ook je bilspieren, buikspieren en je onderrugspieren ermee traint. Daarom mag de wall sit dan ook niet missen uit het lijstje met ochtend workouts.

Wil jij je rugspieren extra versterken? Dan raad ik je aan om eens deze rugoefeningen voor thuis eens door te nemen. Je ontdekt dan welke oefeningen voor bewegelijkheid en doorbloeding van je rugspieren zorgen en hoe je tegelijkertijd werkt aan een sterker en een mooi gevormd lichaam.

4. Planken voor 45 seconden

Misschien heb je plank oefening gedaan wel eens gedaan of misschien ook niet. Maar de plank oefening lijkt zwaarder dan je denkt, want je traint er bijna heel je lichaam mee. Het leuke is dat deze oefening een ideale ochtend workout voor thuis. Je kunt namelijk overal deze oefening uitvoeren en je hebt er ook niets voor nodig. Je gebruikt namelijk alleen maar je eigen gewicht.

Het voordeel van als je de plank goed uitvoert, is dat je vooral de spieren rondom je rug, buik en bekken traint ofwel je core spieren. Een stabiele en sterke core vermindert de kans op blessures. Het is dan ook verstandig om de plankoefening met enige regelmaat te doen.

Tip van Jelle: wil je afvallen, een betere conditie, meer spiermassa of wil je gewoon fitter worden? Dan is de Fit Methode voor jou bedoeld. Het is boek met allerlei essentiele kennis van een succesvolle leefstijlverandering. Bekijk de Fit Methode >>

5. Lunges, 15 keer voor elke been

De laatste oefening die absoluut niet mag missen in een goede ochtend workout is zijn de lunges. Lunges worden ook de wel de uitstap oefeningen genoemd en horen dan ook bij de basis oefeningen voor je bovenbenen en bilspieren.

Daarnaast train je ook indirect andere spiergroepen mee zoals je kuiten en je core spieren. Je lichaam wordt door deze oefening dan ook intensief aan het werk gezet. Een mooi bijkomend effect van deze oefening is dat je meer calorieën verbrand.

De oefening is dan ook ideaal voor wanneer je wat extra gewicht wilt kwijtraken. Een ander voordeel van deze oefening is dat je vrij makkelijk je evenwicht ermee kunt verbeteren.

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

One response to “Ochtend Workout voor thuis incl. Schema

  1. Door Jan van den heuvel op 15 juni 2019

    Heel goeden oefeningen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.