Jelle Damen

Het dragen van gewichtsvesten is de laatste populair geworden. Hardlopen met een gewichtsvest wordt ook wel een ‘militaire’ training genoemd. Het is dan ook logisch dat personen oefenen met hardlopen om zware omstandigheden te simuleren.

In dit artikel ontdek je onder andere de voordelen van trainen en hardlopen met een gewichtsvest en meer en vertel ik je meer hoe je een gewichtsvest gebruikt bij sprinten.

De 3 voordelen van hardlopen met een gewichtsvest

Door te hardlopen met een gewichtsvest kun je je loophouding verbeteren. Daarnaast kan het ook helpen om je snelheid te verhogen.

Zo blijkt uit een kleine studie van 11 langeafstandslopers dat hun piekvermogen met 2.9% toenam na het trainen met een gewichtsvest [1].

Gewichtsvesten werken door je lichaam zo te trainen dat je meer kracht kunt uitoefenen tijdens het hardlopen. Wanneer je zonder een vest rent nadat je eraan gewend bent, blijf je lichaam de kracht uitoefenen die het nodig heeft om in je normale tempo te rennen met het extra gewicht.

Een ander onderzoek lijkt te suggereren dat het trainen met een gewichtsvest veel potentie heeft, maar dat er wel meer onderzoek nodig is om te begrijpen hoe ze werken [2].

1. Cardiovasculaire voordelen

Mensen denken dat het hardlopen met een gewichtsvest je hartslag doet stijgen en je cardiovasculaire gezondheid kan verbeteren. Het is logisch, omdat je lichaam harder moet werken om je gewicht naar voren te duwen wanneer extra kilo’s worden toegevoegd.

Je hart werkt net iets harder om je bloed door je aderen te pompen wanneer je een gewichtsvest draagt.

Een kleine studie toonde dan ook aan dat een opvallende toename in trainingsintensiteit en hart- en longefficiëntie wanneer proefpersonen renden met vesten aan [3].

Voor mensen die regelmatige aan cardio-oefeningen doen, kan een gewichtsvest dan een geweldig hulpmiddel zijn.

2. Musculoskeletale voordelen

Een ander gezondheidsvoordeel is dat het trainen of hardlopen met een gewichtsvest je botdichtheid kan verhogen. In een studie bij postmenopauzale vrouwen kan een training met een gewichtsvest het verlies van heupbot voorkomen [4].

Gewichtsdragende oefeningen staan bekend als de beste manier om osteoporose te voorkomen.

3. Balansverbetering

Omdat je door het trainen en hardlopen met een gewichtsvest meer moet letten op je houding en vorm kan dit je evenwicht tijdens je training verbeteren.

Een wetenschappelijk studie toonde namelijk aan dat een regelmatige training met gewichtsvesten het valrisico verminderd voor vrouwen die de menopauze hadden bereikt [5].

beste gewichtsvest kopenstrongman crossfit mobility gewichtsvest 15kgGorrillasports gewichtsvest 30kg
Gewichtsvest 10kg – 30kg | Muscle Power
Via Bol.com
15 kg gewichtsvest | Strongman CrossFit Mobility
Via Bol.com
Gewichtsvest 30 kg | Gorilla Sports
via Gorillasports

Hoe gebruik je een gewichtsvest?

Als je wilt trainen met een gewichtsvest om je je hardloopsnelheid wilt verhogen kun je bijvoorbeeld een gewichtsvest bij sprints gebruiken.

Als eerste start je met de vest aan, maar dan zonder gewichten. Zorg ervoor dat het vest goed om je lichaam aansluit en kijk hoe het dragen van een gewichtsvest je vorm beïnvloedt.

Vervolgens voeg je langzaam kleine hoeveelheden gewicht toe aan je vest. Probeer je huidige sprintsnelheden en herhalingen te behouden.

Let ook hier op

Als je een gewichtsvest gebruikt om je training te verbeteren moet je rekening houden met de volgende punten:

  • Zorg ervoor dat de gewichten gelijkmatig verdeeld zijn. Als ze verschuiven is het mogelijk dat je uit balans raakt en valt.
  • Begin niet met trainen met het maximale wat het gewichtsvest kan hebben. Begin eerst met weinig gewicht en vul bij elke volgende trainingssessie een beetje bij
  • Heb je last van je gewrichten, overleg dan eerst met je arts voor dat je gaat trainen of hardlopen met een gewichtsvest

Tot slot trainen en hardlopen met een gewichtsvest

Het trainen en of hardlopen met een gewichtsvest kunnen je trainingen efficiënt maken. Botdichtheid evenals je balans kunnen dankzij het dragen van een gewichtsvest verbeterd worden. Wil je na het lezen van dit artikel meer informatie of een goede gewichtsvest aanschaffen, lees dan het artikel beste gewichtsvest kopen.

Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.