10 producten met verborgen suikers

10 Producten met verborgen suikers

Dat het eten van teveel suiker slecht voor je lichaam is weten we ondertussen allemaal wel. Maar toch blijft suikervrij eten bijzonder moeilijk. In dit artikel bespreek ik kan dan ook 10 dagelijkse producten met verborgen suikers, vertel ik je waarom fabrikanten suiker aan hun voedingsmiddelen toevoegen en ontdek je een lijst hoe je deze kunt herkennen.

Lees dus snel verder.

Niet alle suikers zijn slecht

Voordat ik je meer vertel over de 10 producten waarin toegevoegde suikers zitten wil ik het eerst nog even hebben over suiker in het algemeen, want niet alle suikers zijn namelijk slecht. Er zijn namelijk veel koolhydraten die wel gezond zijn. Zo worden complexe koolhydraten langzaam door je lichaam opgenomen en zorgen ze ervoor dat je lichaam wordt voorzien van energie.

Helaas zijn er ook suikers waar je lichaam niks aan heeft. Dit noemen wij vaak toegevoegde suikers. Ze bevatten alleen suiker en leveren dan ook geen toegevoegde waarde zoals vitamines en mineralen. Ze worden dan ook wel ‘lege calorieën’ genoemd.

Naast een zoetende functie hebben ze ook enkele andere functies waaronder textuurverbetering, verlenging van de houdbaarheid en dragen bij aan de structuur, smaak en volume.

Natuurlijke suikers

Helaas geldt dit ook voor natuurlijke suikers zoals fruitsiropen, ahornsiroop en bijvoorbeeld honing. De glucose en de fructose in deze producten zijn nog steeds gemaakt van de zelfde stof als in tafelsuiker. Daarnaast worden honing en siropen tegenwoordig steeds meer bewerkt waardoor ze geen vitamines of mineralen meer bevatten.

Wel is het zo dat het bovenstaande in mindere mate telt voor vers fruit. Vers fruit bevat namelijk nog steeds glucose en fructose, maar bevat ook voldoende vitamines en vezels waardoor je lichaam de suikers een stuk beter kan verwerken.

Producten met verborgen suikers

Hopelijk is het duidelijk dat je toegevoegde suikers beter kunt vermijden. Maar dat is nog best moeilijk, want veel producten bevatten verborgen suikers. Hieronder vind je dan ook een selectie van verschillende producten waar deze suikers in zitten en die wij meerdere keren per week eten of drinken.

1. Magere yoghurt

magere yoghurt valt onder de groep producten met verborgen suiikers

Yoghurt is in veel gevallen gezond, alleen is helaas niet alle yoghurt op dezelfde manier samengesteld en kan het suiker bevatten. Zo wordt er aan de magere of aan de yoghurt met een smaakje suiker aan toegevoegd om de smaak te verbeteren.

Dit gebeurd omdat het vet wat van nature in yoghurt zit eruit gehaald wordt. Om de smaak te behouden wordt er suiker aan toegevoegd. Zo kan bijvoorbeeld een klein bakje fruityoghurt al heel snel meer dan vijf suikerklontjes bevatten.

Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken dat magere yoghurt ook niet dezelfde gezondheidsvoordelen heeft als de normale yoghurt [1]. 

2. Ketchup en tomatensaus

Ketchup is één van de meest gebruikte sauzen in ons land. Veel mensen denken dan ook dat ketchup gezond is omdat het geen vetten bevat en dat het is gemaakt van tomaten. Beide kloppen, maar men weet niet dat een kwart van de ketchup uit toegevoegde suikers bestaat [2].

Gelukkig kun je heel eenvoudige zelf een gezonde variant van ketchup maken. Roer wat tomatenpuree om met wat azijn en knoflook. Dit is net zo lekker en gezond.

3. Chips

verborgen suikers in chips

Het is avond, een spannende film of tv en je krijgt trek in een hartige snack. Veel mensen kiezen dan ook chips. Chips zit niet alleen vol met slechte vetten en zouten, maar ook nog eens met toegevoegde suikers. 

Wil je een avond snack voor tijdens de film in plaats van chips? Bekijk dan eens de volgende gezonde avond snacks

4. Pastasaus

Suikers zitten vaak verborgen in producten die mensen niet als zoet beschouwen zoals bijvoorbeeld pastasaus. Alle pastasauzen bevatten wat natuurlijke suikers aangezien ze zijn gemaakt van tomaten. Alleen zijn er aan deze sauzen ook extra suikers aan toegevoegd. 

De beste manier om ervoor te zorgen dat je deze suikers niet binnenkrijgt is om zelf een gezonde pastasaus te maken. 

5. Kant en klare soepen

zelf gemaakte soep

De nummer vijf in de lijst van 10 producten met verborgen suikers zijn de kant en klare soepen in blik. Om te controleren in welke kant en klare soepen suiker zit raad ik je aan goed te kijken naar de gebruikte ingrediënten. Let goed op namen waaronder sucrose, fructose, glucosestroop, dextrose, maltose en andere siropen.

Hoe hoger ze op de lijst staan, hoe hoger de inhoud. Fabrikanten van de soepen kunnen er ook voor kiezen om kleine hoeveelheden van verschillende soorten te vermelden. Ook dit is een teken dat de blik soep een hoog suiker gehalte kan hebben. 

6. Ontbijtgranen

Een ander product waar veel suiker in zit zijn de ontbijtgranen die je vaak in de supermarkt tegenkomt. Sommige ontbijtgranen bevatten zelfs drie eetlepels of twaalf gram suiker per portie van 30 gram [3]. 

Controleer dan ook goed het label en probeer een graanproduct te kiezen dat veel vezels en geen toegevoegde suikers bevat. 

7. Vitamine water

vitamine water zonder verborgen suikers

Je hebt ze vast wel eens zien staan in de supermarkt. Fel gekleurde flesjes met de tekst vitamine water. Het klinkt gezond, maar dat zijn ze zeer zeker niet. Want net zoals in andere “gezonde dranken” wordt vitamine water geleverd met grote hoeveelheden suiker. Zo kan een flesje van 50cl maar liefst zes suikerklontjes bevatten. 

Daar komt nog eens bij dat de vitamines die aan deze drankjes worden toegevoegd chemische vitamines zijn. Dit houdt in dat ze geproduceerd zijn en niet uit groentes of fruit komen. Ze bevatten dan ook niet de verschillende hulpstoffen die groente en fruit wel bevatten en worden daarom minder goed door je lichaam opgenomen. 

Het beste wat je kunt doen is water drinken of water combineren met stukjes vers fruit zoals aardbei of meloen. Dit smaakt niet alleen lekkerder, maar het is ook nog eens gezond en je bent goedkoper uit.

8. Groente uit blik

Nummer acht in de lijst “producten met verborgen suikers” is de groente uit blik of glazen pot. Ook deze producten bevatten suiker om zo het product langer houdbaarder te houden. Zo bevat een glazen pot rode kool met appeltjes van Hak het meeste toegevoegde suiker (12%).

Dus wil je minder suiker binnen krijgen, lees dan eerst het product label voordat je kiest voor groenteconserven.

9. Icetea

Heerlijk voor op de warme dagen, maar dranken zoals Icetea bevatten suiker. Dit komt doordat ze veelal gezoet worden met suiker of met siroop. De meest populaire Ice Tea bevat gemiddeld 33 gram suiker per blikje. Dat is ongeveer evenveel suiker wat in een blikje Cola zit.

Het beste is dan ook te kiezen voor een eigen gemaakte (koude) thee of kies voor een ijsthee die geen suikers bevat zoals bijvoorbeeld de groene ijsthee.

10. Thee

verborgen suikers in thee

Je weet inmiddels dat in frisdranken zoals Cola en Icetea veel suiker zit. Maar ook in de normale thee zit tegenwoordig suiker. Uit onderzoek van het tv programma Keuringsdienst van Waarde blijkt dat merken waaronder Lipton suiker toevoegt als kleine bruine bolletjes. De bolletjes worden vervolgens op het etiket vermeld als toegevoegde aroma’s [4]. 

De reden waarom deze merken deze kleine bruine bolletjes vaak toevoegen is om de matige kwaliteit van de theeblaadjes te compenseren. Daarom kun je beter deze merken dan ook vermijden en kiezen voor een kruidenthee of een kruidenmelange. 

Waarom voegen fabrikanten verborgen suikers toe?

Onze hedendaagse voedermiddelen bevatten suikers die niet op de gebruikelijke manier op het etiket staan vermeld. Hierdoor lijkt het op het eerste gezicht dat er weinig of geen suikers in het product zitten. 

Veel fabrikanten van voedingsmiddelen doen dit bewust. Suiker heeft sinds jaren een slechte naam. Wanneer je voor een langere tijd teveel glucose binnen krijgt kunnen er gezondheidsklachten optreden. Denk dan bijvoorbeeld aan diabetes type 2, obesitas en aan hart en vaatziektes [5]. 

Door andere namen te gebruiken dan suiker is het voor de koper niet direct duidelijk dat dit ook suikers zijn. Vaak denken mensen dan ook dat ze een product kopen waarin weinig tot geen suiker in zit, terwijl ze toch nog vaak suiker binnenkrijgen.

Daarnaast is suiker goedkoop, makkelijk om ermee te werken en het geeft een zoete smaak. De kans is dan ook groot dat de koper het product lekker vind en daardoor het product vaker aanschaft. Suiker kan dus een verslavende werking hebben. 

Verborgen suikers herkennen

Wil je ervoor zorgen dat je niet teveel suiker binnenkrijgt dan is het belangrijk dat je niet enkel let op het woord suiker, maar ook op andere verschillende benamingen die op het etiket zijn te vinden. De onderstaande tabel helpt je om de verschillende namen van toegevoegde suikers te herkennen wanneer je in de supermarkt bent.

Schuilnamen voor suikers
Bastersuiker Melasse(-stroop) Glucose-fructosestroop
Dextrose Invertsuiker Rietsuiker
Druivensuiker Kandij(-suiker) Sacharose
Fructose(-stroop) Kristalsuiker Sucrose
Geleisuiker Maïsstroop Suiker
Glucose(-stroop) Maltodextrine Vanillesuiker

Conclusie

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen zijn producten waar je toegevoegde suikers in kunt vinden een groot probleem. Suiker is namelijk geen noodzakelijke voedingsstof. De beste manier om deze toegevoegde suikers te vermijden is om zelf meer voeding te maken en te eten. Hierdoor weet je precies wat je binnenkrijgt, het is gezond en ook nog eens vele malen lekkerder. 

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Andere bezoekers bekeken ook

Een reactie op "10 Producten met verborgen suikers"

  1. Door Vonne op 13 maart 2019

    Gelukkig kende ik ze toch allemaal 😀😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *