Verborgen Suikers

10 Stiekeme Suikerbommen waarvan jij niet wist dat ze slecht voor je zijn

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Dat eten van teveel suiker slecht voor je lichaam is weten we ondertussen allemaal wel. Maar toch blijft suikervrij eten nog bijzonder moeilijk. Dit komt vooral omdat er verborgen suikers in ons eten zitten. En vooral in voedingsmiddelen waar je het juist niet van verwacht.

In dit artikel leg ik je uit hoe je deze verborgen suikers in eten kunt herkennen. En geef ik je een lijst met 10 dagelijkse producten waarin veel verborgen suikers in zitten.

Dus lees snel verder!

Wat is suiker?

Suiker kan het beste gezien worden als een verzamelnaam voor een simpele maar zoete koolhydraat. Het levert niet alleen energie aan planten en dieren. Maar ook nog eens aan mensen.

Suiker is dus één van de meeste belangrijke brandstoffen voor je lichaam. Suiker wordt namelijk omgezet in glucose. En door de constante aanvoer blijven je hersenen goed functioneren.

Maar het gaat echter mis wanneer je teveel glucose binnen krijgt. Wanneer dit zelfs voor een langere tijd gebeurd kunnen er gezondheidsklachten ontstaan, waaronder:

  • Overgewicht
  • Hart en vaatziektes
  • Diabetes type 2

Verborgen suikers betekenis

Zoals eerder is aangegeven bevatten onze hedendaagse voedingsmiddelen suikers die niet op de gebruikelijke manier op het etiket staan aangegeven. Hierdoor lijkt het dat het op het eerste gezicht er weinig of géén suikers in het product zitten.

Veel fabrikanten van voedingsmiddelen doen dit namelijk bewust. Suiker heeft sinds jaren een slechte naam. Zo krijg je er gaatjes van en in grote hoeveelheden is het ook nog slecht voor je lichaam ook.

Door andere namen te gebruiken dan suiker, is het niet altijd direct duidelijk voor de koper dat dit ook suikers zijn. En juist daardoor denkt de koper dat er géén suikers in het product zitten. Maar toch krijgt de koper veel vaker suiker binnen dan ze zelf denken.

Daarnaast is suiker goedkoop en gemakkelijk om er mee om te gaan. Het zorgt ook voor een zoete smaak. Waardoor de kans aanwezig is dat de koper het product lekker vind en daardoor nog eens vaker aanschaft. Suiker kan zelfs een verslavende werking hebben!

Een ander belangrijk punt waarom suikers gebruikt worden is dat ze ervoor zorgen dat producten langer houdbaarder zijn.

Verborgen suikers herkennen bij naam

Wil je er zelf ervoor zorgen dat je niet teveel van de verborgen suiker binnenkrijgt, dan is het belangrijk dat je op het product etiket niet alleen kijkt naar het woord suiker. Maar ook naar andere namen. De volgende tabel helpt je om de verborgen suikers te herkennen.

Schuilnamen voor suikers
BastersuikerMelasse(-stroop)Glucose-fructosestroop
DextroseInvertsuikerRietsuiker
DruivensuikerKandij(-suiker)Sacharose
Fructose(-stroop)KristalsuikerSucrose
GeleisuikerMaïsstroopSuiker
Glucose(-stroop)MaltodextrineVanillesuiker

[bctt tweet=”Deel de schuilnamen voor suikers https://fitaddicted.nl/verborgen-suikers/#Verborgen_suikers_herkennen_bij_naam” username=”fitaddicted_nl”]

Suikervrij eten

Zoals je in de tabel hierboven hebt kunnen zien zijn er aardig wat andere namen voor suikers. Dus wil je echt suikervrij gaan eten, lees dan goed het etiket na. Want alleen op deze manier kom je er namelijk achter of ze verborgen suikers bevatten.

Ik kan begrijpen dat je dit best veel werk vind, en daarom heb ik dan ook een lijstje gemaakt van 10 producten die we allemaal wel eens dagelijks eten. Deze producten lijken misschien op het eerste gezicht onschuldig, maar toch bevatten ze veel verborgen suikers.

1. Tomatensaus en ketchup

Ketchup is één van de meeste gebruikte sauzen in ons land. En veel mensen denken dan ook dat ketchup gezond moet zijn omdat het geen vetten bevat en het gemaakt wordt van tomaten. Dat laatste klopt, maar helaas weet men niet soms een kwart van de ketchup uit toegevoegde suikers bestaat.

Gelukkig kan je zelf op een gemakkelijke manier een gezonde variant op “ketchup” maken. Roer dan tomatenpuree om met wat azijn en knoflook. Dit is net zo lekker en vooral een stuk gezonder!

2. Chips

Het is avond, een spannende film om tv en je krijgt trek in een knapperige snack. Veel mensen kiezen dan ook voor chips. Chips zit niet alleen vol met slechte vetten en zouten. Maar met de verschillende smaken die er tegenwoordig zijn, zit het ook nog eens vol met verborgen suikers.

Wil je een avond snack voor tijdens de film? Kies dan voor een gezonde avond snack!

3. Soep in blik

zelf gemaakte soep

Soep uit blik is géén bekende voedingsmiddel waarbij je denkt aan toegevoegde suikers. Maar toch wordt het wel degelijk toegevoegd! Zo worden bij veel soepen in blik die je kunt kopen in de supermarkt veel suikers te gevoegd. Het is dan ook handig om eerst het etiket goed te bekijken naar de volgende verborgen suikers:

  • sucrose
  • dextrose
  • maltose

Kijk ook op welke plaats het ingrediënt staat. Staat het hoog in de lijst, hoe hoger het percentage verborgen suikers is. Het kan ook voorkomen dat er verschillende suikers in kleine hoeveelheden toegevoegd.

Wil je toch lekker genieten van soep? Dan kun je deze soep beter zelf maken. Dat is nog veel lekkerder ook!

4. Ontbijtkoek

In Nederland wordt ontbijt ontbijt vrijwel door iedereen gegeten. Niet alleen omdat het lekker is, maar men denkt vaak dat het gezond is. Helaas is het zo dat ontbijtkoek voor het grote gedeelte uit suiker bestaat. Het staat vaak zelfs als eerste op de ingrediëntenlijst van het etiket.

Ook de granen die zijn gebruikt om de koek te maken bestaan merendeels uit suikers. Daarnaast bestaat de donkere bruine laagje rondom de ontbijtkoek ook nog eens uit “verbrande suikers”!

5. Yoghurt met toegevoegde smaak

Yoghurt kan in zeer veel gevallen gezond zijn, echter is het niet allemaal op de zelfde manier samengesteld. Dit geldt ook voor mager yoghurt en vooral wanneer er een smaakje eraan toegevoegd is. Vooral bij de laatste wordt er ontzettend veel suiker eraan toegevoegd om de smaak te verbeteren. Dit gebeurd omdat het vet eruit is gehaald en om de magere yoghurt op smaak te houden wordt er suiker eraan toegevoegd.

Zo kan bijvoorbeeld een klein bakje met fruityoghurt toch al snel meer dan 5 suikerklontjes bevatten. Het is zelfs zo dat in deze yoghurt soorten zelfs meer suikers inzitten dan wat er in fruit zit.

6. Graanrepen

Graanrepen bevatten zoals je weet noten en verschillende granen. Je zou denken dat dit gezonde en lekkere ingrediënten zijn. Maar toch bevatten graanrepen niet alleen vaak verborgen suikers. Maar ook nog eens slechte vetten!

Wil je toch een graanreep eten, lees dan eerst goed het etiket op de verpakking en kies voor een graanreep waarbij weinig koolhydraten en suikers inzitten.

7. Groente uit blik

Je zou denken dat groente gezond voor je is toch? Klopt, maar dit geldt niet voor groentes in blik of in glazenpotten. Want ook daar worden verborgen suikers aan toegevoegd. Gelukkig geldt dit niet bij alle merken. Het is daarom dan ook aan te raden om eerst goed het etiket te lezen voordat je kiest voor groente conserven.

8. Verborgen suikers in Thee

Verborgen suikers in thee hoor ik je al denken? Ja, helaas wel. Sommige merken zoals Lipton voegen suikers toe als kleine bruine bolletjes aan het theezakje. Deze bolletjes worden dan vervolgens op het etiket vermeld als toegevoegde aroma’s.

De reden dat deze verborgen suikers in de thee worden toegevoegd is om de matige kwaliteit van de theeblaadjes te compenseren. Daarom kan je ook beter deze grote merken vermijden. En kiezen voor een kruidenthee of beter gezegd een kruidenmelange.

9. Vitamine water

vitamine water zonder verborgen suikersJe hebt ze vast en zeker wel eens zien staan in een supermarkt. Fel gekleurde flesjes met de tekst Vitamine Water.

Het klinkt gezond, maar dat zijn ze niet. Want net zoals andere “gezonde dranken” wordt vitamine water geleverd met grote hoeveelheden suikers. Zo kan een flesje van 50 cl maar liefst 6 suikerklontjes bevatten.

Ook komt daar nog eens bij dat de vitamines die worden toegevoegd aan deze dranken chemische vitamines zijn. Anders gezegd, ze worden geproduceerd en komen niet uit groentes of fruit.

Met als resultaat dat het niet de verschillende hulpstoffen bevat die wel in groente en fruit is terug te vinden. En daardoor minder goed door je lichaam worden opgenomen.

Het best wat je kunt doen is gewoon water drinken. Maar je kunt er ook ervoor kiezen om dit te combineren met een vers stukje fruit zoals aardbei of meloen. Zo ben je niet alleen gezonder. Maar ook goedkoper uit.

10. Icetea

Heerlijk voor op de warme dagen! Maar het icetea wordt in vele gevallen gezoet met suiker. Of op smaak gebracht met stroopt. Wist je ook dat de meeste populaire Icetea tot wel 33 gram suiker per blikje bevat? Dat is ongeveer evenveel suiker wat in een blikje Cola zit!

Het beste is dan ook om te kiezen voor een eigen gemaakte (koude) thee of kies voor een Icetea waar geen verborgen suikers eraan toe zijn gevoegd. (groene icethee bijvoorbeeld)

Conclusie

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is suiker een aardig groot probleem. Het is namelijk géén noodzakelijke voedingsstof die je nodig hebt. De beste manier om verborgen suikers te vermijden is dan ook om meer voeding zelf te maken. Alleen hierdoor weet je precies wat je binnenkrijgt. En het nog eens veel gezonder en lekkerder ook.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.