Jelle Damen

Dat eten van teveel suiker slecht voor je lichaam is weten we ondertussen allemaal wel. Maar toch blijft het suikervrij eten nog bijzonder moeilijk. Dit komt vooral omdat er aan producten verborgen suikers worden toegevoegd. Maar wat zijn nu verborgen suikers?

Verborgen suikers zijn suikers die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd waar de consument ze niet verwacht. De suikers hebben naast een eventuele zoetende functie ook een aantal andere functies, zoals textuurverbetering, verlenging van de houdbaarheid en dragen bij aan de structuur en het volume van het product.

In dit artikel ontdek je de 10 producten met verborgen suikers, vertel ik je waarom fabrikanten deze suikers toevoegen aan hun producten en geef ik je een lijstje waarmee je verborgen suikers herkent.

Lees dus snel verder.

1. Magere yoghurt

magere yoghurt valt onder de groep producten met verborgen suiikers

Yoghurt kan in veel gevallen gezond zijn, alleen is niet alle yoghurt op dezelfde manier samengesteld. Net zoals veel andere magere producten wordt er aan magere yoghurt en aan yoghurt met een smaakje suikers eraan toegevoegd om de smaak ervan te verbeteren.

Dit gebeurd omdat het vet eruit is gehaald en om de smaak te houden wordt er suiker eraan toegevoegd.

Zo kan bijvoorbeeld een klein bakje met fruityoghurt toch als snel meer dan vijf suikerklontjes bevatten. Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken dat magere yoghurt ook niet dezelfde gezondheidsvoordelen kent als de normale volle yoghurt [1, 2, 3, 4].

2. Ketchup en tomatensaus

Ketchup is één van de meest gebruikte sauzen in ons land. En veel mensen denken dan ook ketchup gezond is omdat het geen vetten bevat en dat het gemaakt is van tomaten.

Dat laatste klopt, maar veel mensen weten niet dat een kwart van de ketchup uit toegevoegde suikers bestaat [5].

Gelukkig kun je op een makkelijke manier zelf een gezonde variant van ketchup maken. Roer wat tomatenpuree om met wat azijn en knoflook. Dit is net zo lekker en vele malen gezonder.

3. Chips

verborgen suikers in chips

Het is avond, een spannende film op tv en je krijgt trek in een knapperige snack. Veel mensen kiezen dan ook voor chips. Chips zit niet alleen vol met slechte vetten en zouten. Maar met de verschillende smaken van tegenwoordig zit chips ook nog eens vol met verborgen suikers.

Wil je een avond snack voor tijdens de film? Kies dan voor een gezonde avond snack!

4. Pastasaus

Verborgen suikers zitten vaak verborgen in producten die mensen niet als zoet beschouwen zoals bijvoorbeeld pastasaus.

Alle pastasauzen bevatten wat natuurlijke suikers aangezien ze zijn gemaakt van tomaten. Alleen aan veel pastasauzen zijn ook extra suikers eraan toegevoegd.

De beste manier om ervoor te zorgen dat je deze verborgen suikers niet binnenkrijgt is om zelf een gezonde pastasaus te maken.

5. Kant en klare soepen

zelf gemaakte soep

De nummer vijf in de lijst 10 producten met verborgen suikers zijn de soepen in blik. Aan de soepen in blik die je in elke supermarkt kan kopen worden extra suikers eraan toegevoegd.

Om te controleren op verborgen suikers in je soep raad ik je aan om goed te kijken naar de gebruikte ingrediënten. Vooral naar zaken zoals sucrose, fructose, glucosestroop, dextrose, maltose en andere siropen.

Hoe hoger op de lijst een ingrediënt staat, hoe hoger de inhoud ervan in het product. Fabrikanten kunnen er ook voor kiezen om kleine hoeveelheden van verschillende soorten verborgen suikers te vermelden.

Ook dit is een teken dat het product een hoog suiker gehalte kan hebben.

6. Ontbijtgranen

Ontbijtgranen zijn een populaire, snelle en een makkelijke maaltijd. De ontbijt granen die je vaak in de supermarkt vind bevatten veel toegevoegde suikers. Sommige bevatten 12 gram of drie eetlepels suiker in een kleine portie van 30 gram [6, 7, 8].

Controleer daarom dan ook goed het etiket en probeer een graanproduct te kiezen dat veel vezels en geen verborgen suikers bevat.

7. Vitamine water

vitamine water zonder verborgen suikers

Je hebt ze vast en zeker wel eens zien staan in een supermarkt. Fel gekleurde flesjes met de tekst Vitamine Water.

Het klinkt gezond, maar dat zijn ze niet. Want net zoals andere “gezonde dranken” wordt vitamine water geleverd met grote hoeveelheden suikers. Zo kan een flesje van 50 cl maar liefst 6 suikerklontjes bevatten.

Ook komt daar nog eens bij dat de vitamines die worden toegevoegd aan deze dranken chemische vitamines zijn. Anders gezegd, ze worden geproduceerd en komen niet uit groentes of fruit.

Met als resultaat dat het niet de verschillende hulpstoffen bevat die wel in groente en fruit is terug te vinden. En daardoor minder goed door je lichaam worden opgenomen.

Het best wat je kunt doen is gewoon water drinken. Maar je kunt er ook ervoor kiezen om dit te combineren met een vers stukje fruit zoals aardbei of meloen. Zo ben je niet alleen gezonder. Maar ook goedkoper uit.

8. Groente uit blik

Nummer zeven uit de lijst “10 producten met verborgen suikers“ is de groente uit blik of glazen potten. Want in veel van deze producten worden ook suikers eraan toegevoegd om het product langer houdbaarder te houden.

Ook hier geldt: lees eerst goed het etiket voordat je kiest voor groente conserven.

9. Icetea

Heerlijk voor op de warme dagen! Maar het icetea wordt in vele gevallen gezoet met suiker. Of op smaak gebracht met stroopt. Wist je ook dat de meeste populaire Icetea tot wel 33 gram suiker per blikje bevat? Dat is ongeveer evenveel suiker wat in een blikje Cola zit!

Het beste is dan ook om te kiezen voor een eigen gemaakte (koude) thee of kies voor een Icetea waar geen verborgen suikers eraan toe zijn gevoegd. (groene icethee bijvoorbeeld)

10. Verborgen suikers in Thee

verborgen suikers in thee

Verborgen suikers in thee hoor ik je al denken? Ja, helaas wel. Uit onderzoek van het tv programma Keuringsdienst van Waarde is gebleken dat bijvoorbeeld Lipton suikers toevoegt als kleine bruine bolletjes [9].

De bolletjes worden dan vervolgens op het etiket vermeld als toevoegde aroma’s.

De reden dat deze verborgen suikers aan de thee worden toegevoegd is om de matige kwaliteit van de theeblaadjes te compenseren. Daarom kan je ook beter deze grote merken vermijden. En kiezen voor een kruidenthee of beter gezegd een kruidenmelange.

Waarom voegen fabrikanten verborgen suikers toe?

Zoals eerder is aangegeven bevatten onze hedendaagse voedingsmiddelen suikers die niet op de gebruikelijke manier op het etiket staan aangegeven. Hierdoor lijkt het dat het op het eerste gezicht er weinig of géén suikers in het product zitten.

Veel fabrikanten van voedingsmiddelen doen dit namelijk bewust. Suiker heeft sinds jaren een slechte naam. Wanneer je voor een langere tijd teveel glucose binnenkrijgt kunnen er gezondheidsklachten zoals overgewicht, diabetes type 2, hart en vaatziektes [10,11, 12, 13].

Door andere namen te gebruiken dan suiker, is het niet altijd direct duidelijk voor de koper dat dit ook suikers zijn. En juist daardoor denkt de koper dat er géén suikers in het product zitten. Maar toch krijgt de koper veel vaker suiker binnen dan ze zelf denken.

Daarnaast is suiker goedkoop, gemakkelijk om ermee om te gaan en geeft het een zoete smaak. Hierdoor is de kans groot dat de koper het product lekker vind en daardoor vaker aanschaft. Suiker kan dus zelfs een verslavende werking hebben.

Verborgen suikers herkennen

Wil je er zelf ervoor zorgen dat je niet teveel van de verborgen suiker binnenkrijgt, dan is het belangrijk dat je op het product etiket niet alleen kijkt naar het woord suiker. Maar ook naar andere verborgen suiker namen. De volgende tabel helpt je om de verborgen suikers te herkennen.

Schuilnamen voor suikers
Bastersuiker Melasse(-stroop) Glucose-fructosestroop
Dextrose Invertsuiker Rietsuiker
Druivensuiker Kandij(-suiker) Sacharose
Fructose(-stroop) Kristalsuiker Sucrose
Geleisuiker Maïsstroop Suiker
Glucose(-stroop) Maltodextrine Vanillesuiker

Conclusie

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is suiker een aardig groot probleem. Het is namelijk géén noodzakelijke voedingsstof die je nodig hebt. De beste manier om verborgen suikers in producten te vermijden is dan ook om meer voeding zelf te maken. Alleen hierdoor weet je precies wat je binnenkrijgt. En het nog eens veel gezonder en lekkerder ook.

Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Een reactie op "10 Producten met verborgen suikers"

  1. Door Vonne op 13 maart 2019

    Gelukkig kende ik ze toch allemaal 😀😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.