Welke spieren train je met fietsen?

FitAddicted.nl - Jelle

Welke spieren train je met fietsen is een vraag die veel gesteld word. Fietsen wordt namelijk gezien als 1 van dé manieren waarmee je calorieën verbrand en fit blijft.

De spieren die je tijdens het fietsen traint zijn je hamstrings, quadriceps, voetspieren, kuitspieren, buikspieren, heupspieren, armspieren, borstspieren, schouderspieren, rugspieren en bilspieren.

Bij het fietsen gebruik je dus niet alleen je benen en je voeten. Je gebruikt namelijk ook de bovengenoemde spieren om te sturen, in balans te blijven en om extra kracht te zetten om vooruit te komen.

Fietsen is een vrij goedkope sport

Vergeleken met andere sporten kent fietsen een aantal voordelen. Zo hoef je om te fietsen niet per se ver weg te gaan. En kun je in je eigen buurt al snel een aantal kilometers fietsen.

En omdat de meeste mensen al een fiets hebben kost het ook niks extra’s en ook nauwelijks tijd. Je kunt ervoor kiezen om je fiets te pakken voor je werk, winkelcentrum of je combineert het fietsen met andere bezigheden.

In sommige gevallen ben je zelfs met de fiets al eerder op je bestemming dan met de auto.

Wat doet fietsen nog meer met je lichaam?

Door te fietsen train je dus aardig wat spiergroepen. Actief fietsen is dan ook een goede sport voor mensen die graag een slanker en een meer fysiek lichaam willen hebben. Maar fietsen kent meer gezondheidsvoordelen.

1. Het verhoogt je weerstand

Uit onderzoek door de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) blijkt dat als je vaker de fiets pakt naar je werk je minder vaak ziek bent. TNO zegt namelijk het volgende:

“Werknemers die regelmatig naar hun werk fietsen, zijn minder vaak ziek. Zij verzuimen gemiddeld ruim 1 dag per jaar minder dan hun niet fietsende collega’s.”

Uit een ander onderzoek is gebleken dat mensen die minimaal 5 dagen per week iedere dag ongeveer 30 minuten fietsen de helft minder ziektedagen opnemen dan mensen die niet fietsen.

Probeer daarom zo vaak mogelijk de fiets te pakken. Het is zeker de moeite waard.

2. Je valt sneller in slaap

Val je niet zo snel in slaap en wil je dit oplossen? Fiets dan iedere dag 20 tot 30 minuten. Je merkt dan in de avond dat de tijd die je normaal gesproken nodig hebt om in slaap te vallen gehalveerd word. En je slaapt ook nog eens een uur langer.

Dit komt omdat je overdag buiten bent en jezelf blootstelt aan het daglicht. Hierdoor krijgt je lichaam niet alleen de kans om zichzelf in zijn natuurlijke dag en nachtritme te brengen. Het daglicht zorgt er ook voor dat de aanmaak van het stresshormoon cortisol verminderd word

3. Je ziet er beter uit

Door al per week 3x 45 minuten te fietsen train je niet alleen je spieren en verbeter je je uithoudingsvermogen. Je verlaagt hiermee ook het risico op obesitas, een te hoge bloeddruk, diabetes 2 en hart en vaatziektes.

Daarnaast zorgt het fietsen er ook voor dat je er jonger gaat uitzien. Dermatologen hebben namelijk het effect van fietsen op je huid onderzocht. De combinatie van buitenlucht en het fietsen zorgt er namelijk voor dat de bloedcirculatie in je huid toeneemt.

Hierdoor kan er meer zuurstof en voedingsstoffen getransporteerd en worden de gifstoffen sneller en efficiënter door je lichaam afgevoerd.

Ook zorgt fietsen ervoor dat je lichaam meer van het stofje collageen aanmaakt. Dit stofje is onder andere verantwoordelijk dat rimpels minder snel opvallen en dat beschadigd huid sneller geneest.

Je fietshouding is belangrijk

welke spieren train je met fietsen - mountainbiken in het bos

Om het maximale uit het fietsen te halen is het belangrijk dat je een goede houding hebt. Door een goede houding voorkom je dat je sneller moe word en dat je vervelende blessures oploopt. Het is dan ook belangrijk dat als je op je fiets zit dat je je lichaam in een hoek van 45 graden naar voren buigt.

Je buikspieren zorgen ervoor dat je rug recht en in balans blijft.

Doe je ook nog extra buikspier oefeningen dan zorg je ervoor dat je de kracht van je buikspieren en het uithoudingsvermogen van je buikspieren extra verhoogd worden.

Tot slot: welke spieren train je met fietsen?

In dit artikel heb je niet alleen het antwoord op de vraag “welke spieren train je met fietsen” gekregen. Maar heb je ook meer gelezen over de andere gezondheidsvoordelen van fietsen. Fietsen wordt namelijk net zoals zwemmen vaak gezien als de meest effectieve sport, omdat je vrijwel alle spieren gebruikt. Wel is belangrijk dat je een goede fietshouding hebt. Zo voorkom je spierpijn en blessures.

2 responses to “Welke spieren train je met fietsen?

  1. Door Jack de Jager op juni 3, 2019

    Hallo,ik worstel steeds met de juiste houding op mijn mountainbike…

    train je het best je beenspieren door als de crank/pedaal naar beneden staat en j been bijna gestrekt is?of juist niet?
    houding rug en armen….is het beter dat bijv het stuur wat lager staat dan bovenkant zadel? zodat je meer op armen en schouders leunt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere bezoekers bekeken ook

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.