7 Fitness tips voor vrouwen

FitAddicted.nl - Jelle

Ben je al aan het fitnessen maar zie je weinig resultaat? Of wil je beginnen met fitnessen maar weet je nog niet precies waar je op moet letten? In dit artikel ontdek je 7 fitness tips voor vrouwen die ervoor zorgen dat je meer uit je trainingen haalt en sneller resultaat ziet.

Tip 1: Stel doelen

fitness tips voor vrouwen, wat zijn jouw doelen?

De 1e tip die ik met je deel, is dat je moet afvragen wat je precies wilt. Wil je je vetpercentage verlagen? Wil je een beter uithoudingsvermogen? Of wil je een strak lichaam waardoor je klaar bent voor de zomer?

Allemaal verschillende motivaties en bijhorende doelstellingen.

Om te zorgen dat jij je doelen bereikt is het belangrijk dat je de doelstellingen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) beschrijft.

Anders gezegd: je geeft aan wat je werkelijk wilt bereiken, waar je dit wilt bereiken, wanneer en waarom jij je doel wilt bereiken.

Motivatie is namelijk ontzettend belangrijk voor wanneer je wilt gaat fitnessen. Het vormt namelijk de basis voor jouw persoonlijke doelen. Heb je geen motivatie dan is het bijna onmogelijk om je persoonlijke doelen te behalen.

Schrijf je doelstellingen daarom op, print ze uit of zet ze anders in je telefoon, zodat je altijd de spreekwoordelijke stok achter de deur hebt.

Tip 2: Zorg dat je de juiste voeding eet

Zoals je misschien al wist is voeding ontzettend belangrijk om het maximale resultaat te behalen uit je trainingen. Voeding levert je namelijk energie en zorgt ervoor dat je lichaam de voedingsstoffen binnenkrijgt om zich eigen te herstellen en te beschermen.

Maar daar zijn wel genoeg voedingsstoffen voor nodig. Want wanneer je te weinig eet en daardoor te weinig calorieën binnenkrijgt krijgt je lichaam gewoonweg niet de bouwstoffen binnen die het nodig heeft.

Met als resultaat dat je progressie steeds meer zal stagneren.

Zorg daarom dat je voldoende calorieën binnenkrijgt dat bij jouw doelstelling past. Maar genoeg calorieën binnenkrijgen is niet genoeg. Je lichaam heeft ook eiwitten, koolhydraten en vetten nodig in de juiste verhouding.

Ben je op zoek naar protiënerijke recepten? Bekijk dan eens het Proteïnerijke Recepten Pakket van Droog Trainen Academie. 155 Verschillende recepten die geschikt zijn om af te vallen en om een slanker en sterker lichaam te krijgen.

Krijg nu toegang tot de 155 Proteïnenrijke Recepten met hoge korting!

Tip 3: Drink water

De 3 tip in de categorie fitness tips voor vrouwen is het drinken van water. Ons lichaam bestaat ongeveer uit 70% water. Het is dan ook niet raar dat water belangrijk is voor de verschillende processen in ons lichaam.

Dagelijks voldoende water te drinken heeft dan ook verschillende gezondheidsvoordelen. Zo stimuleert het je stofwisseling, worden de elektrolyten naar je spieren getransporteerd en verdrijft het onder andere de afvalstoffen uit je lichaam.

Doe je dit niet of te weinig, dan zal je prestatievermogen achteruit gaan. Je bloed wordt stroperig, waardoor onder andere de voedingsstoffen minder goed naar je spieren worden afgevoerd.

Daarom wordt bij actieve sporters vaak aangeraden om minimaal 2 tot 3 liter water per dag te drinken. Al is dat natuurlijk wel afhankelijk van de duur van je training, hoe warm het is en de intensiviteit van je training.

Een handige richtlijn is om een vochttekort te voorkomen is om voor, tijdens en na de training te drinken.

Tip 4: Doe aan krachttraining en train zwaar

1 Van de belangrijkste fitness tips voor vrouwen is krachttraining. Helaas denken veel vrouwen bij krachttraining aan zware gewichten en grote spieren. Gelukkig is het krijgen van grote spieren bij vrouwen vrij lastig omdat vrouwen een laag testosteron gehalte hebben (gemiddeld 15 keer minder dan mannen), waardoor spiergroei niet snel gaat.

Wanneer je wilt afvallen, een slanker lichaam wilt met mooi gevormde billen, benen en buik is krachttraining ook voor vrouwen aan te raden.

En wist je dat krachttraining nog een aantal andere positieve effecten heeft op je lichaam?

Zo krijg je op den duur meer spierkracht, betere coördinatie en loop je minder risico op hart en vaatziektes. Andere voordelen van krachttraining zijn:

  • Helpt goed tegen botontkalking
  • Verlaagt het risico op diabetes
  • Vermindert lage rugklachten
  • Verbetert je mentale gezondheid

Tip 5: Maak gebruik van een trainingsschema

Naast je persoonlijke doelen, voeding en je fitness oefeningen is een goed trainingsschema ook belangrijk. Een trainingsschema kan je natuurlijk zelf samenstellen, maar ook met een instructeur van je fitnessclub. Wat wel belangrijk is dat in het schema alle spiergroepen aan bod komen.

Kortom, daag je lichaam uit.

Maar wanneer je een schema hebt opgesteld of hebt laten opstellen wilt het nog niet zeggen dat je klaar bent voor de komende maanden. Doordat je een plan hebt, zul je sneller resultaat zien. Maar om te zorgen dat je resultaat blijft zien is het belangrijk dat je na een tijdje je trainingsschema aanpast.

Vaak houden fitnessclubs dit voor jou in de gaten, maar het kan zeker geen kwaad om hier ook zelf op te letten. Zo kun je al vrij gemakkelijk je vorderingen noteren in een simpel logboekje.

Tip 6: Leer de juiste technieken

Bij krachttraining is het belangrijk dat je goed let op de techniek en de uitvoering van een oefening. Zorg voordat je begint aan je training dat je eerst goed onderzoek hebt gedaan naar de oefeningen die je die dag wilt gaan uitvoeren.

Vraag anders je fitness instructeur of hij of zij de oefening wilt voordoen zodat jij het maximale uit je oefening haalt.

Doe je de oefening niet goed en snap je de techniek achter de oefening niet? Dan bestaat er de kans dat je vervelende en pijnlijke blessures oploopt.

Ben je een beginner?

Wanneer je wilt beginnen met krachttraining is het belangrijk dat je weet dat nog niet elke oefening geschikt is. Je moet eerst je kracht opbouwen voordat je aan het zwaardere werkt kunt beginnen.

Maak daarom als beginner vooral gebruik van je eigen lichaamsgewicht. Je kracht is namelijk verre van optimaal en als je spieren de last nog niet kunnen dragen vergroot je de kans op blessures.

Tip 7: Geef je spieren de kans om zich te herstellen

fitness tips voor vrouwen, las rust pauzes in

De laatste fitness tip i wat veel mannen en vrouwen vergeten. Maar sport niet elke dag. Zorg ook dat je voldoende rust momenten neemt, want rust is ontzettend belangrijk. Je spieren moeten na je intensieve training de kans krijgen om zich te herstellen.

Want als je niet genoeg rust neemt en je blijft maar doortrainen dan is de kans groot dat je spieren overbelast raken. Gebruik dus je verstand en luister goed naar je lichaam.

Zorg ervoor dat je altijd minimaal 2 dagen rust in plant tussen je trainingen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je voldoende slaapt. Zo’n 8 uur per dag.

Tot slot: fitness tips voor vrouwen

In dit artikel heb je meer gelezen over 7 verschillende fitness tips voor vrouwen. Wanneer je de bovenstaande fitness tips volgt zul je langzaamaan merken dat je progressie maakt. Wil je wat meer grotere sprongen maken, dan raad ik je het digitale handboek Droog Trainen Protocol voor Vrouwen aan.

Dit is een stap voor stap handboek wat speciaal is ontwikkeld voor vrouwen, die graag een strak, wel gevormd en een mooi lichaam willen hebben.

Daarnaast kent het handboek een 90 dagen niet goed geld terug garantie. Ben je niet tevreden om welke reden dan ook? Dan krijg je netjes je geld terug.

Heb je nog vragen over de 7 fitness tips voor vrouwen? Of wil je meer weten over het Droog Trainen Protocol voor Vrouwen? Laat dan onderaan het artikel een berichtje achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere bezoekers bekeken ook

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.