7 Fitness tips voor vrouwen

Jelle Damen

Fitness je al maar zie je weinig resultaat? Of denk je er aan om te starten met fitnessen maar weet je nog niet waar je op moet letten? In dit artikel ontdek je 7 fitness tips voor vrouwen die ervoor zorgen dat je meer uit je trainingen haalt en sneller resultaat ziet.

Tip 1: Stel doelen

fitness tips voor vrouwen, wat zijn jouw doelen?

De eerste tip die ik je geef, is dat je goed bedenkt wat je doelen zijn. Wil je je vetpercentage verlagen? Wil je een beter uithoudingsvermogen? Of droom je van een strak getraind lichaam in de zomer?

Allemaal verschillende motivaties en bijhorende doelstellingen.

Om te zorgen dat je je doelen bereikt is het handig om je doelstellingen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) te beschrijven. Anders gezegd: je noteert wat je werkelijk  wilt bereiken, waar je dit wilt bereiken, wanneer en waarom je je doel wilt bereiken.

Motivatie is namelijk ontzettend belangrijk wanneer je fitnest. Het vormt de basis voor je persoonlijke doelen. Heb je geen motivatie dan is het bijna onmogelijk om je doelen te halen.

Schrijf daarom je doelstellingen op, print ze uit of zet ze anders in je telefoon, zodat je altijd de spreekwoordelijke stok achter de deur hebt.

Tip 2: Eet de juiste voeding

Het eten van de juist voeding is belangrijk om het maximale resultaat uit je trainingen te halen. Voeding levert je namelijk energie en zorgt ervoor dat je lichaam de voedingsstoffen binnenkrijgt om zich eigen te herstellen en te beschermen.

Maar daarvoor zijn wel genoeg voedingsstoffen nodig. Want als je bijvoorbeeld te weinig eet krijg je te weinig calorieën binnen, waardoor je lichaam niet de stoffen binnenkrijgt die het nodig heeft.

Met als resultaat dat je progressie steeds meer stagneert. Zorg er dus voor dat je voldoende calorieën binnenkrijgt die bij je doelstellingen past.

Maar genoeg calorieën binnenkrijgen is niet genoeg. Je lichaam heeft ook eiwitten, koolhydraten en vetten nodig in de juiste verhouding. Nu begrijp ik dat je lastig vind om de juiste gerechten te vinden met alle voedingstoffen in de juiste verhouding.

Daarom raad ik ook het Proteïnerijke Recepten Pakket aan. Het pakket bevat 155 makkelijke en goedkope proteïnerijke recepten die geschikt zijn om af te vallen en om een slanker en sterker lichaam te krijgen.

Tip 3: Drink water

De 3 tip in de categorie fitness tips voor vrouwen is het drinken van water. Ons lichaam bestaat ongeveer uit 70% water. Het is dan ook niet raar dat water belangrijk is voor de verschillende processen in ons lichaam.

Dagelijks voldoende water te drinken heeft dan ook verschillende gezondheidsvoordelen. Zo stimuleert het je stofwisseling, worden de elektrolyten naar je spieren getransporteerd en verdrijft het onder meer de afvalstoffen uit je lichaam.

Wanneer je te weinig drinkt gaat je prestatievermogen achteruit en wordt je bloed dikker waardoor de voedingsstoffen minder goed naar je spieren worden getransporteerd.

Deskundigen raden actieve sporters dan ook aan om minimaal 2 tot 3 liter water per dag te drinken. Al is dat natuurlijk wel afhankelijk van de duur van je training, hoe warm het is en de intensiviteit van je training.

Een handige richtlijn om vochttekort te voorkomen is om voor, tijdens en na je training te drinken.

Tip 4: Doe aan krachttraining en train zwaar

7 Fitness tips voor vrouwen

1 Van de belangrijkste fitness tips voor vrouwen is krachttraining. Helaas denken veel vrouwen bij krachttraining aan zware gewichten en grote spieren. Gelukkig is het krijgen van grote spieren bij vrouwen vrij lastig omdat vrouwen een laag testosteron gehalte hebben (gemiddeld 15 keer minder dan mannen), waardoor spiergroei niet snel gaat.

Wanneer je wilt afvallen, een slanker lichaam wilt met mooi gevormde billen, benen en buik is krachttraining ook voor vrouwen aan te raden.

En wist je dat krachttraining nog enkele andere positieve effecten heeft op je lichaam? Je krijgt meer spierkracht, betere coördinatie en loop je minder risico op hart en vaatziektes. Andere voordelen van krachttraining zijn:

  • Helpt goed tegen botontkalking
  • Verlaagt het risico op diabetes
  • Vermindert lage rugklachten
  • Verbetert je mentale gezondheid

Tip 5: Maak gebruik van een trainingsschema

Naast je persoonlijke doelen, voeding en je fitness oefeningen is een goed trainingsschema waarbij alle spiergroepen aan bod komen ook belangrijk.

Kortom, daag je lichaam uit.

Maar het wilt niet zeggen dat als je een trainingsschema hebt opgesteld dat je klaar bent voor de komende maanden. Doordat je een plan hebt, zie je sneller resultaat, maar om te zorgen dat je resultaat blijft zien is het belangrijk dat je na een tijdje trainingsschema aanpast.

Vaak houden fitnessclubs dit voor je in de gaten, maar het kan zeker niet kwaad om hier ook zelf op te letten. Je kunt al vrij gemakkelijk je vorderingen noteren in een simpel logboekje

Tip 6: Leer de juiste technieken

Bij krachttraining is het belangrijk dat je goed let op de techniek en de uitvoering van een oefening. Zorg voordat je begint aan je training dat je eerst goed onderzoek hebt gedaan naar de oefeningen die je die dag wilt gaan uitvoeren.

Vraag anders je fitness instructeur of hij of zij de oefening voor doet, zodat je het maximale uit je oefening haalt.

Doe je de oefening niet goed en snap je de techniek achter de oefening niet? Dan bestaat er de kans dat je vervelende en pijnlijke blessures oploopt.

Ben je een beginner? Besef dan dat nog niet elke oefening voor je geschikt is. Je kracht is namelijk verre van optimaal en als je spieren de last nog niet kunnen dragen vergroot je de kans op blessures. Bouw dus eerst kracht op voordat je met het zwaardere werk begint.

Tip 7: Geef je spieren de kans om zich te herstellen

fitness tips voor vrouwen, las rust pauzes in

De laatste fitness tip is wat veel mannen en vrouwen vergeten. Sport niet elke dag, maar zorg dat je ook voldoende rustmomenten neemt. Je spieren moeten na een intensieve training de kans krijgen om zich te herstellen.

Doe je dit niet en blijf je maar door trainen dan is de kans groot dat je spieren overbelast raken. Gebruik dus je verstand en luister goed naar je lichaam.

Plan altijd minimaal 2 dagen rust tussen je trainingen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je dagelijks ongeveer 7 tot 8 uur slaapt.

Tot slot: fitness tips voor vrouwen

In dit artikel ben je meer te weten gekomen over verschillende fitness tips voor vrouwen. Wanneer je de 7 fitness tips volgt merk je vanzelf dat je progressie maakt. Maar wil je grotere sprongen maken dan raad ik het digitale handboek Droog Trainen Protocol voor Vrouwen aan.

Dit is een stap voor stap handboek waarin je ontdekt op welke manieren je het maximale haalt uit je krachttraining en cardio, het juiste advies om het bekende jojo-effect te voorkomen en hoe je nog steeds lekker eet en tegelijkertijd gewicht verliest.

Klik nu om toegang te krijgen tot het Droog Trainen Protocol >>

Mocht je na het lezen van de 7 fitness tips voor vrouwen nog vragen hebben? Of wil je meer weten over het Droog Trainen Protocol? Laat dan onderaan het artikel een berichtje achter. Dan kom ik snel op terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.