De beste gewichtsvest kopen? De top 3

FitAddicted.nl - Jelle

Het dragen van een gewichtsvest is momenteel helemaal in. Het helpt namelijk sporters om de intensiteit van hun trainingen flink te verhogen.

Maar wat is een gewichtsvest nu precies?

Een gewichtsvest is precies zoals het klinkt. Het is namelijk vest gemaakt van zware materialen of waarin je naar behoefte verschillende (smalle) gewichten of staven kunt instoppen, waardoor zelfs een eenvoudige training een productieve training word.

In dit artikel ontdek je voor welke trainingen je een verzwaard vest kunt gebruiken, geef ik je een lijst van de beste gewichtsvesten en ontdek je de 4 gezondheidsvoordelen.

Voor welke trainingen kun je een gewichtsvest gebruiken?

Voor het dragen van een gewichtsvest hoef je geen professionele sporter te zijn. Zelfs de alledaagse activiteiten kunnen al met een beetje extra gewicht ervoor zorgen dat je calorieën verbrand en werkt aan een sterker lichaam.

Dus mogelijkheden zijn dus vrijwel eindeloos waardoor je zo’n beetje elke training zo dynamisch en zo zwaar mogelijk kunt maken als jij dat wilt. Hieronder vind je 4 andere toepassingen.

1. Krachttraining met een gewichtsvest

Krachttraining met een gewichtsvest geeft een intense draai aan je normale training. Zo helpt een verzwaard vest goed om je kracht en de omvang van je spieren te ontwikkelen, al kan dit voor een beginneling nog een flinke uitdaging zijn.

Probeer maar eens squats, pull-ups, dips, lunges, push-ups of andere oefeningen waarbij je je lichaamsgewicht gebruik terwijl je een verzwaarde vest draagt.

2. Gewichtsvest en hardlopen

Hardlopen is zoals je weet 1 van de vele manieren om calorieën te verbranden. Door een gewichtsvest te dragen wordt het hardlopen een stuk uitdagender dan je gewend bent en komt het je cardiovasculaire systeem ten goede.

Houdt wel rekening dat je bij het hardlopen met een gewichtsvest het gewicht langzaamaan moet opbouwen. Je gewrichten zijn het gewicht namelijk nog niet gewend.

3. Wandelen met een gewichtsvest

Niet alleen kun je de vest gebruiken tijdens het hardlopen, maar ook tijdens het wandelen kun je een gewichtsvest gebruiken. Hierdoor wordt een simpele wandeling of een wandeling in het bos een heel stuk uitdagender. Wel is het belangrijk om te weten dat het niet verstandig is om de vest net na het avondeten te gebruiken.

4. Fietsen

Fietsen is een leuke manier om heel je lichaam te trainen. Je traint namelijk niet alleen je kern, maar ook verschillende andere spieren waaronder je been, kuit, rug en armspieren. Het toevoegen van een gewichtsvest tijdens het fietsen geeft je meer kans om calorieën te verbranden in een sneller tempo.

Rij je vaak parcours met je fiets, dan is een verzwaard vest een uitkomst. Het werkt vooral goed wanneer het parcours heuvels bevat waardoor je vaker van positie verwisseld. Het dragen van een verzwaard vest werkt ook goed tijdens een indoor of op je hometrainer.

De beste gewichtsvest kopen? De top 3

Maar wat is het nu het beste gewichtsvest? In veel Nederlandse en Belgische winkels zijn er verschillende vesten te koop van variërend kwaliteit. Bij het samenstellen van de top 3 heb ik vooral gekeken naar 4 belangrijke eigenschappen zoals:

  • de maximale hoeveelheid gewicht
  • verstelbaarheid
  • hoe goed zitten de gewichten vast
  • draagcomfort

Daarnaast is de winkel of de webshop waar je een verzwaarde vest aanschaft ook belangrijk. De winkels die ik hieronder benoem hebben zich in het verleden ruimschoots bewezen en behoren daarom dan ook tot de betrouwbaarste op het internet.

1. Gewichtsvest 10kg – Muscle Power

De Muscle Power is een gewichtsvest van 10kg dat goed aansluit om je lichaam. Het vest is gemaakt van sterke nylon draden en is daarnaast verstelbaar met een riem en klittenband. De verzwaarde vest wordt levert met 10 gewichtjes van ieder 1 kilo.

Voordelen van Muscle Power gewichtsvest 10kg

  • Ideaal gewicht om mee te beginnen
  • Compact en comfortabel design
  • Voldoende bewegingsruimte
  • Zachte vulling
  • Geschikt voor mannen en vrouwen

Klik nu voor meer informatie >>

2. Strongman CrossFit Mobility Gewichtsvest 15kg

Het gewichtsvest van 15kg is uitermate geschikt voor verschillende trainingen en is eenvoudig aan te passen aan je eigen lichaam dankzij de sterke klittenbandsluitingen. De vest wordt geleverd met 4 gewichtsplaten zodat het totale gewicht vrij eenvoudig na wens kan worden aangepast.

De voordelen van Strongman gewichtsvest 15kg

  • Gemakkelijk en snel gewicht toevoegen of verwijderen tot maximaal 15kg
  • Zeer eenvoudig te verstellen naar eigen wens
  • Ademend materiaal
  • Waterresistent waardoor het geschikt is voor alle weeromstandigheden
  • Beschikbaar in 2 kleuren

Klik nu voor meer informatie >>

3. Gewichtsvest van 30kg – Gorrillasports

Het gewichtsvest van 30kg is gemaakt van sterk materiaal. Daarnaast heeft het een verstelbare riem waardoor de vest stevig rondom je romp aansluit. Het verzwaarde vest wordt geleverd met 20 uitneembare gewichten zodat het totaal gewicht snel en gemakkelijk na behoefte kan worden aangepast.

Voordelen Gorrillasports gewichtsvest van 30kg

  • Optimale bewegingsvrijheid
  • Verstelbaar
  • Voering aan de binnenkant houdt minder vocht vast
  • Gemakkelijk en snel gewicht toevoegen tot maximaal 30kg

Klik nu voor meer informatie >>

De 4 voordelen van het dragen van een gewichtsvest

De voordelen van een gewichtsvest zijn vrij breed. Maar ze zullen je allemaal helpen om op een langer termijn fit te worden en je algemene fysieke prestaties te verbeteren. Heb je nog nooit een gewichtsvest gedragen en wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen? Lees dan snel verder.

1. Het verbetert je kracht en uithoudingsvermogen

Eén van de grote voordelen van het dragen van een verzwaard vest tijdens je training is dat je dus niet alleen sterker word. Maar ook je uithoudingsvermogen gaat er op vooruit. Of je nu push-ups, sit-ups, squats of andere oefeningen doet, dankzij de vest worden je spieren zwaarder belast.

Door je spieren zwaarder te belasten dwing je je lichaam harder te werken, waardoor je prestatie tijdens je training aanzienlijk verbetert.

2. Je blijft beter in balans en je verbetert je houding

Het 2e voordeel van het dragen van een gewichtsvest is dat je er door een veel betere balans en houding krijgt. Dit komt door het toegenomen gewicht op je bovenlichaam waardoor je lichaam continu moet compenseren.

Een gewichtsvest kan je ook helpen met het verbeteren van je houding omdat het je core spieren sterker maakt. En hoe sterker deze spieren zijn, hoe gemakkelijker het is om je rug te ondersteunen en recht te blijven.

3. Sterkere botten

Het 3e voordeel van het dragen van een verzwaard vest is dat je er sterke botten erdoor krijgt. Het vest helpt je namelijk bij oefeningen zoals hardlopen, rennen en squatten om de dichtheid van je botten te vergroten.

Sterke botten helpen namelijk het voorkomen van breuken als je valt en het helpt ook nog eens botziektes zoals osteoporose te bestrijden na mate je ouder wordt.

4. Het bevordert je cardiovasculaire systeem

Cardio oefeningen zoals hardlopen en roeien zijn uitstekende manieren om je hart en bloedvatenstelsel gezond te houden. Maar wist je dat je dit effect met het dragen van een gewichtsvest kunt versterken?

Door extra gewicht dat je bij je draagt tijdens een cardiotraining dwing je je hart en longen harder te werken om je spieren van zuurstofrijk bloed te voorzien. Het hebben van een sterk hart en longen zijn dan ook erg belangrijk.

Een sterk hart pompt namelijk meer bloed door je lichaam waardoor je fysieke prestaties verder toenemen, terwijl sterke longen het vermogen hebben om meer zuurstof op te nemen.

Hoe kun je een gewichtsvest het beste dragen?

Een gewichtsvest draag je bij voorkeur over je gebruikelijke loszittende kleding of sportkleding, zodat het verzwaarde vest ruimschoots comfortabel zit. Daarnaast vind je bij de meest vesten instructies hoe je deze het beste kunt monteren en hoe je deze het beste kunt dragen.

Wel is zo dat instructies per vest kunnen verschillen dus zorg er wel voor dat je deze van te voren goed doorleest.

Wil je een gewichtsvest gebruiken voor hardlopen houdt dan wel rekening met een paar goede schoenen met genoeg vulling en dat je een gewichtsvest niet de hele dag kunt aanhouden. Dit omdat je spieren op den duur vermoeid raken en pijn kunnen gaan doen.

Het laatste komt vooral terug in je rug, handen en benen. Voel je beginnende pijn? Rek je eigen dan zo ver mogelijk uit. Heb je rugproblemen? Neem dan eerst contact op je met je behandelende arts voordat je een gewichtsvest koopt.

Tot slot

Je hebt in dit artikel meer kunnen lezen over gewichtsvesten en welke beste gewichtsvest je kunt kopen. Maar voordat je er een gewichtsvest koopt is het wel belangrijk dat je je lichaam goed kent. Vraag je daarom van te voren dan ook af wat je fitnessniveau is. Heb je moeite met bepaalde bewegingen zoals push-ups? Moet je de volgende dag uitrusten nadat je getraind hebt? Of train je maar 2x per week? Dan is het verstandig om eerst je algemene fitnessniveau te verbeteren voordat je een gewichtsvest koopt.

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16679992
https://www.hyperwear.com/blog/weighted-vest-osteoporosis-research/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere bezoekers bekeken ook

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.