Jelle Damen

Opzoek naar droog trainen voor vrouwen tips? Veel vrouwen willen een mooi, slank en afgetraind lichaam hebben. Helaas is het voor vele van hun een lastig doel om te bereiken. Voor vrouwen die streven naar hun droom lichaam, is droog trainen een goede optie om dit te bereiken.

In dit artikel wordt het begrip droog trainen toegelicht met enkele tips waar je aan moet denken, zodat ook jij in staat bent om het lichaam te krijgen waar je altijd al naar hebt verlangd.

Wat is droog trainen precies?

Droog trainen voor vrouwen is een bekende term in de fitness wereld. Om de spieren in je lichaam zit een laagje vet, die niet omgezet kan worden in spiermassa. Hierdoor zijn je spieren niet altijd goed zichtbaar. Door je lichaam droog te trainen, train je voor een lager vetpercentage zodat de spieren zichtbaarder worden en je een afgetraind lichaam krijgt.

Tip 1: drink voldoende water

Water drinken is belangrijk als je als vrouw wilt droog trainen

Om het droog trainen als vrouw vol te houden en het lichaam te krijgen waar je naar verlangt, is het belangrijk dat je voldoende water blijft drinken. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water. Het is daarom van belang dat je voldoende water blijft drinken, om zo de vochtbalans in het lichaam onder controle te houden.

Uit een wetenschappelijke studie onder 9500 mensen blijkt dan ook dat mensen die te weinig drinken een hogere BMI hadden. Hierdoor hadden ze meer kans om zwaarlijvig te zijn [1].

Water bevat geen calorieën, waardoor dit de meest gezonde optie is om gehydrateerd te blijven. Water is goed voor alle organen in je lichaam en geeft je gedurende dag voldoende energie om te blijven trainen.

Blijf dus gedurende de dag voldoende water drinken: het liefst twee tot drie liter per dag. Afhankelijk van de duur van de training, hoe intensief je traint en hoe warm het is [2].

Heb jij moeite met het drinken van water, omdat je dit vergeet? Een goede tip is om dan altijd een fles water bij je te dragen. Je bent dan sneller geneigd om water te blijven drinken.

Tip 2: start met krachttraining

droog trainen vrouw

Om je lichaam droog te trainen als vrouw, is krachttraining erg belangrijk. Uiteraard is cardio goed om je spieren te trainen en om vet te verliezen, maar te veel cardio leidt er toe dat je lichaam je spiermassa zal gebruiken als energiebron. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Door aan krachttraining te doen, blijf je je opgebouwde spiermassa behouden en verlaag je tegelijkertijd het vetpercentage in je lichaam. Het is belangrijk dat je zo zwaar mogelijk blijft trainen, maar het volume ervan wel verlaagd. Door het volume te verlagen geef je je lichaam de mogelijkheid te herstellen.

Maar wees niet bang dat je heel gespierd word. Vrouwen hebben namelijk minder testosteron dan mannen (tot wel 15x minder) [3, 4].

Tip 3: eet voldoende voeding

Gezonde voeding is bij droog trainen voor vrouwen belangrijk

Tijdens het droog trainen van je lichaam is het belangrijk dat je op je voeding let. Als je je vetpercentage wilt verlagen is het namelijk van belang dat je weet wat je eet.

Tijdens het droog trainen als vrouw bestaat geen perfect dieet waar je je aan kunt houden, maar er zijn wel een paar handige tips die je kunt gebruiken om een zo laag mogelijk vetpercentage te krijgen.

Zo is een negatief energiebalans een must tijdens het droog trainen voor vrouwen.

Dit houdt in dat je minder energie inneemt dan je verbruikt. Door minder calorieën in te nemen, komt er een energietekort in je lichaam. Dit tekort vult je lichaam aan met de vetreserves. Hierdoor verlaag je dus je vetpercentage.

Verder is het belangrijk dat je goed let op de voedingsstoffen die je binnen moet krijgen. Zo zijn eiwitten een must: deze helpen je lichaam om de spiermassa te behouden wanneer je een negatief energiebalans hebt.

Het wordt aangeraden om dagelijks twee gram eiwit in te nemen per kilogram lichaamsgewicht. Eiwitten kan je bijvoorbeeld halen uit voedingsmiddelen als:

  • kwark
  • kip
  • eieren
  • zalm
  • proteïne shakes

Lees ook het artikel: beste proteïne shakes voor vrouwen

Naast het macronutriënt eiwit, is het ook belangrijk dat je de andere macronutriënten in de gaten houdt. Zodra je je nodige eiwitten hebt bereikt, is het van belang dat je de overige calorieën aanvult met koolhydraten en goede vetten. Bij vet wordt aangeraden om 0,5 gram per kilogram lichaamsgewicht in te nemen. Qua koolhydraten mag je het zelf invullen.

Om gezond te blijven eten is het ook belangrijk om op de micronutriënten te blijven letten. Dit zijn alle mineralen en vitaminen, die je lichaam helpen tijdens een negatieve energiebalans.

Tip 4: neem je rust

voldoende rust is belangrijk wanneer je als vrouw wilt droog trainen

Let tijdens het droog trainen als vrouw goed op dat je voldoende rust neemt. Dit is belangrijk voor je spieren: tijdens een training breken spieren lichaamsweefsel af, die ze moeten opbouwen in een rustperiode. Wanneer je geen rust neemt, zullen je spieren overbelast raken [5, 6].

Tijdens een rustperiode hoef je niet bang te zijn dat je je spiermassa verliest.

Het wordt aangeraden om tussen de 48 en 72 uur rust te nemen per spiergroep. Als je op maandag je benen traint, kan de volgende krachttraining voor je benen pas plaatsvinden op woensdag of donderdag. Door te rusten, raken de spieren niet overbelast en geef je ze de ruimte om te herstellen en op kracht te komen.

Tip 5: droog trainen vrouw eetschema

Bij tip 3 heb ik al aangegeven dat wanneer je wilt droog trainen als vrouw je goed op je voeding dient te letten. Het advies is dan ook om vooral in het begin gebruik te maken van een voedingsschema. De voordelen van een goed voedingsschema zijn:

  • Structuur (belangrijk voor consistentie)
  • Weten wat je eet en hoe je daarop reageert
  • Niet op zoek naar voeding, maar juist voorbereid

Maar hoe zet je dan een goed eetschema op?

Hiervoor raad ik je aan om eens te kijken naar het Droog Trainen Vrouwen Protocol. Dit digitaal trainingsprogramma richt zich specifiek op het droog trainen als vrouw om een slank en welgevormd lichaam te krijgen (ook geschikt voor thuis).

Bezoek de website voor meer informatie >>

Het droog trainen vrouwen protocol bevat 2 digitale boeken over training en voeding. Ook krijg je toegang tot het 12 weken protocol, body weight protocol, extra trainingschema’s en krijg je uitgelegd hoe je zelf in simpele stappen een goed eetschema maakt.

Daarnaast krijg je als lezer van fitaddicted.nl leuke extra’s. Zo start je vandaag al met het trainingsprogramma dankzij een tijdelijke fitaddicted korting. De korting is op dit moment nog geldig dus voorkom dat je deze tijdelijke korting misloopt.

Stuur me door naar de Fitaddicted actie >>

Tot slot

Om een mooi afgetraind lichaam te krijgen, is droog trainen voor vrouwen een goede optie. Het vereist veel werk: je moet letten op je voeding, hydratatie, training en je rust. Al met al is het een goede methode om het vetpercentage in je lichaam te verkleinen en het lichaam te krijgen waar je altijd al naar streefde.

Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.